Heeft het wonen en inschrijven bij mijn zus en zwager met koopwoning en hypotheek invloed op hun hypotheek en belastingteruggave?

Beste meneer/mevrouw,

Ik wil gaan wonen en mij dus inschrijven bij mijn zus en zwager die een koopwoning met hypotheek hebben. Zij wonen met 5 personen, waarvan 2 kleine kinderen.

Mijn vraag is dan ook of het wonen bij mijn zus en zwager gevolgen heeft voor haar hypotheek en haar belastingteruggave. Ikzelf werk momenteel niet en heb dus geen inkomen.

Ik weet eerlijk gezegd ook niet of zij hypotheekrenteaftrek heeft. Zo ja, heeft het dan misschien wel invloed?

Alvast bedankt en met vriendelijke groeten,

Stefan

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (1)

Beste Stefan. Wanneer je gewoon bij je zus en zwager gaat inwonen en inschrijven heeft dit geen gevolgen voor hun hypotheek en hypotheekrenteaftrek.

Wanneer je een (kamer)huurovereenkomst met hun afsluit dan liggen de zaken anders. Officieel moeten ze dan toestemming hebben van de bank, omdat je vanwege je huurcontract onder de huurbescherming valt. (wanneer ze hun hypotheek niet meer betalen kan de bank het huis verkopen en dat is minder waard wanneer er een huurder in zit en daarom is het verstandig dit met de bank te overleggen).

Wanneer je een huurcontract hebt en ook huur betaalt kan het gevolgen hebben voor de belastingteruggave. Je zus en zwager moeten opgeven hoeveel huur ze van jou per jaar ontvangen. Komt dit boven een bepaald bedrag (ongeveer 4000 euro, dit kan je navragen bij de belastingdienst) dan moeten ze daarover belasting betalen. Zit je onder dat bedrag dan is het belastingvrij en heeft het geen invloed op de belastingteruggave.