Wat gebeurd er met je schuld/hypotheek?

Het is crisis, de ene na de andere bank heeft problemen en wordt gespekt. Dat kan niet lang zo doorgaan. Stel nu alle banken gaan over de kop. Ik neem aan dat ze dan hun uitstaande kredieten terug willen. Iedereen (bijna) moet dan in eens zijn hypotheek (en andere schulden) aflossen, dit is onmogelijk, je huis raak je niet meer kwijt (bijna niemand kan het kopen). Wat gebeurd er dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In principe gaat je schuld dan naar de overheid en zal 'De Nederlandse Bank' jouw schuld bij een faillissement van de banken overnemen...

Maar ik denk niet dat er in Nederland banken gaan omvallen. Misschien dat de SNS het nog even moeilijk krijgt. En de ABN krijgt als staatsbank toch wel geld. Maar ik denk dat het allemaal best mee zal vallen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik speelde ook met die gedachte, maar meer in de richting: Als de bank over de kop gaat krijgen ze geen cent meer en is m'n huis hypotheek vrij. Die vlieger gaat dus niet op omdat dan een andere bank de hypotheek "overkoopt" en kan ik daar verder mijn schuld inlossen.

Door de crisis draaien de "geldpersen" op volle kracht (virtueel), en omdat er meer geld wordt gecreëerd gaat de waarde van het geld omlaag. Het voordeel hiervan (mits je werk en inkomen hebt) is het bedrag wat je in de min staat, ook minder van waarde gaat worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De banken zijn zo'n belangrijk onderdeel van het financieel systeem dat deze nooit allemaal over de kop zullen gaan. Niet voor niets zijn er al banken door de staten overgenomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed dat dat de werkelijke reden is waarom de banken overeind gehouden worden, want dit zal dan een gigantisch probleem worden... En als alle hypotheken dan ook nog eens verdampen, nee dat moet te allen tijde voorkomen worden... vandaar dat de banken bezitter blijven van je huis en rekeningen kunnen blijven sturen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hypotheek is GEEN direct opeisbare schuld.

Dus de periode waarover je de rente hebt vastgezet is in elk geval al vast. Het hypotheek-bedrag KAN NIET op ge-eist worden.

Daarna moet je OF een nieuwe rentepercentage uitonderhandelen OF alles aflossen (door een lening bij een andere bank af te sluiten bijvoorbeeld).