Gehoord: exen hertrouwen vanwege het feit dat het huis op de naam van de partner gezet kan worden. Zodra dit is gedaan wordt er weer gescheiden.

Het (koop)huis staat op de naam van de vrouw (na scheiding), deze is weer hertouwd met haar ex man vanwege het feit dat het huis op naam van de man moest komen staan (kosteloos waarschijnlijk). Na een paar weken wordt er weer gescheiden. Kan dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijkbaar wel dus.

Antwoorden (3)

Dit kan...

Als na een scheiding het huis op naam van de vrouw komt en de man is kostwinnaar dan zal het huis verkocht moeten worden als er in gemeenschap van goederen is getrouwd. Als de constructie zoals jij die omschrijft plaats vind is het bij de tweede scheiding echter wel zo dat de man in het huis mag blijven wonen en de vrouw moet verkassen...

Dit zijn overigens geen goedkope constructies. Maar in het geval dat één van de twee vermogend is en dit onder de huwelijkse voorwaarden buiten het huwelijk gehouden is. Dan is het wellicht de beste optie om dit op die manier te doen. Hiervoor moet dan wel de notaris vooraf geïnformeerd zijn. Want de akte m.b.t. het huis moet ook passeren. De notaris is namelijk de enige die een huis op te naam stelling kan uitvoeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wet geeft geen belemmeringen om te trouwen en te scheiden naar tijd en aantal keren. Ik begrijp uit je vraag dat het om een huurwoning gaat? De echtgenoot wordt automatisch medehuurder volgens art. 7:266 BW. Na de scheiding kan de echtgenoot dan alleen huurder worden. Bij een koophuis kan het ook voordelig zijn om schenkingsrechten (belasting) te ontlopen. Als je in gemeenschap van goederen huwt, kun je iemand de helft van je vermogen schenken zonder daarover schenkingsrechten verschuldigd te zijn. De fiscus kan daar weinig tegen doen, behalve als uit de omstandigheden blijkt dat het ontlopen van de schenkingsrechten de reden was om te trouwen en te scheiden. Dat zal vrijwel nooit aangetoond kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima idee, als je er beter van wordt, waarom niet... Beter dan een bank beroven toch?

En het kan...