Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Beiden hebben woning op naam, partner hogere hypotheek dan ik hoe wordt dit verdeeld bij verkoop?

Mijn partner heeft een hogere hypotheek dan ik, dit omdat hij toen meer verdiende. De verdeling ervan is dus niet 50/50. Wel hebben we altijd samen de kosten gedeeld. Hoe wordt de woning verdeeld bij verkoop? Krijgt hij meer omdat hij een hogere hypotheek van de woning draagt? Naar wat ik aan informatie kon vinden wordt de overwaarde van de woning wel 50/50 verdeeld?

een jaar geleden
1.6K
TurfGraver
een jaar geleden
Waarom moet het verdeeld worden?
Leven2022
een jaar geleden
De kans bestaat dat wij uit elkaar gaan. En beiden de woning niet wille houden
erotisi
een jaar geleden
Zijn jullie gehuwd met of zonder huwelijkse voorwaarden of hebben jullie een samenlevingscontract? Zo ja wat staat daar in over de woning?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

In het geval jullie niet gehuwd zijn en hierover concrete afspraken zijn gemaakt en jullie gewoon samenwonen zonder concrete afspraken in een samelevingsovereenkomst zijn jullie in beginsel ieder gerechtigd tot de helft van de verkoopopbrengst omdat jullie beide voor de helft eigenaar zijn. In beginsel moet ieder daar zijn hypotheekschuld mee aflossen omdat deze schulden prive zijn en niet gemeenschappelijk. HIerdoor kan een bepaalde onrechtvaardigheid ontstaan omdat jullie beide even veel bij hebben gedragen en evenveel eigenaar zijn maar heeft de één wel meer bijgedragen. Om deze onrechtvaardigheid te beslechten kan men stellen dat er toch sprake is van een zekere gemeenschap tussen jullie zodat ook de hypotheekschuld gezamenlijk is. Er kan dan een vergoedingsrecht onstaan aan de meer betalende hypotheekschuldenaar ogv ongerechtvaardigde verrijking of onverschuldigde betaling. Dat vergoedingsrecht is dan de zoveel dat de schulden toch voor dezelfde delen als de verkoopopbrengst van woning worden toebedeeld en eigenlijk dus alles door de helft gaat schuld en verkoopopbrengst.
Mogelijk kunnen er andere afspraken zijn gemaakt, maar die staan in de akte of overeenkomst.
(Lees meer...)
een jaar geleden
ronron1212
een jaar geleden
@erotisi alleen de overwaarde is te verdelen de hypotheken dienen direct te worden afgelost bij verkoop.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding