Mag een verhuurder afwijken van het bestemmingsplan?

Ik had dus mijn oog op een pand waarvan het bestemmingsplan omvangrijk is:
wonen, waaronder mede begrepen short stay; detailhandel; consumentverzorgende dienstverlening; horeca I, III en IV; kantoren; bedrijven; maatschappelijke voorzieningen in de vorm van gezondheidszorg, zorg en welzijn, jeugd- en kinderopvang, onderwijs en religie;
tuinen en erven...
Nu zegt de verhuurder dat 'mijn woon-werk concept niet past in de commerciële strook' en hij het daarom niet aan mij kan aanbieden.
Gesteld dat ik het pand dan enkel voor werk gebruik maar op een bepaald moment ergens een klein vouwbed neerzet, kan ik dan wel bij de gemeente langsgaan om mijn woonadres daar te hebben en er effectief ook te slapen? (zonder medeweten van de verhuurder dan)

1.5K

Antwoorden (2)

een verhuurder mag inderdaad afwijk van het bestemmingsplan, in die zin dat hij daarbij wel binnen het bestemmingsplan moet blijven.

B.v. volgens het bestemmingsplan mag een pand verhuurd worden voor bewoning. Het bestemmingsplan zegt niets over huisdieren. Die zijn dus toegestaan. Toch kan een verhuurder dan het pand verhuren en daarbij de huurder verbieden huisdieren te houden.

Zo ook in uw geval. Hier legt de verhuurder ook een beperking op die binnen het bestemmingsplan valt.
Goeievraagstell
een jaar geleden
dat is wel bijzonder dan, want als elke verhuurder de woonfunctie gaat schrappen, dan is het begrijpelijk dat er zo'n woningtekort is in NL
Goeievraagstell
een jaar geleden
Eigenlijk zou de wet het moeten verbieden dat de woonfunctie wordt geschrapt lijkt me
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Daarvoor moet je bij de politiek zijn..
HannekeJanssen
een jaar geleden
een verhuurder mag een pand zelfs leeg laten staan, en speculeren met de grond - binnen het bestemmingsplan mag een verhuurder met zijn eigendom doen wat hij wil....
Een bestemmingsplan geldt per gebied of per perceel. Op 1 perceel kunnen zich meerdere panden, bedrijfsruimtes en/of woonruimtes bevinden, wat zeker bij gestapelde bouw vaak voorkomt.

Het is natuurlijk niet verplicht om elk deel van het gebouw geschikt te maken voor zowel wonen, horeca, werkplaats, etc.

Om in een (deel van een) pand te mogen wonen, moet de ruimte voldoen aan
- het bestemmingsplan dat wonen op dat perceel toestaat (dat lijkt in orde)
- inrichtingseisen aan de ruimte om het te laten voldoen als volwaardige woonruimte

Zeker bij nieuwbouw gelden veel bouweisen voor nieuwe woningen. Niet alleen aanwezigheid van keuken, toilet en douche, maar ook eisen m.b.t. verwarming, ventilatie, warmte-isolatie, geluidsisolatie, lichtinval en vluchtwegen in geval van brand. Hoewel ook bedrijfsruimtes moeten worden geïsoleerd, verwarmd en geventileerd, zijn de eisen voor woonruimtes veel hoger dan voor bedrijfsruimtes.

Als jij een bedrijfsruimte huurt die niet geschikt (volgens bouwbesluit) is om in te wonen, dan mag je daar niet in wonen. Ook niet slapen op een vouwbed en zeker niet dat adres als inschrijving bij de gemeente gebruiken als woonadres.

Voor woon-werk panden gelden vaak bijkomende harde eisen m.b.t. de omzet of ondernemingsplan voor het werk-gedeelte. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat mensen woon-werkpanden gebruiken om in te wonen terwijl er nauwelijks sprake is van commerciële activiteiten.

Los van alle regels: een verhuurder mag zelf bepalen aan wie hij verhuurt. Als de verhuurder een hele rij bedrijfspandjes verhuurt, kan hij een voorkeur hebben voor een nieuwe huurder in een bepaalde branche. Bijvoorbeeld om de klantenkring van de ene huurder aan te laten sluiten bij de klantenkring van de andere huurder. Mogelijk voldoet jouw bedrijfje niet aan zijn ideale profiel. Een verhuurder heeft gewoon het recht om zelf te bepalen aan wie hij wel of niet zijn pand wil verhuren. In dergelijke huurcontracten is een ontbinding van de huur indien de bedrijfsactiviteiten worden gestaakt of gewijzigd ook standaard opgenomen. Het heeft dus ook geen zin om je voor te doen als kapper (bijvoorbeeld), het pand te huren en vervolgens andere activiteiten te gaan ontplooien.
een jaar geleden