Als je een pand koopt (huis/gebouw), mag je dan een appartementencomplex bouwen?

Is dit mogelijk? En zo ja, wat zijn dan de regels. Wordt gevraagd in verband met vastgoed. Alvast bedankt!

een jaar geleden
1.2K
tinus1969
een jaar geleden
Wel eens gehoord van bouwvergunningen? Heb je een concreet plan? Kun je dat hier beschrijven (je zegt nu alleen ‘vastgoed’, dat is wat vaag). Of anders een voorbeeld van iemand anders dat je wil kopiëren?
tinus1969
een jaar geleden
En ook wel eens gehoord van bestemmingsplannen?
RikoMonza
een jaar geleden
Bijvoorbeeld: ik koop een huis met genoeg grond, dat ik zou slopen om een appartementencomplex erop te bouwen (9-12 appartementen). Hoe weet ik of dat mag? Bestemmingsplan en bouwvergunning dus?
tinus1969
een jaar geleden
Ga met de gemeente praten waar je wil gaan bouwen. Zij zullen je kunnen bijpraten mbt wat bestemmingsplan etc toestaan. Soms mag je een woning vervangen door een groter gebouw waar meer woningen inzitten, soms ook niet. Dan moet het nieuwe gebouw bv hetzelfde volume hebben. Houd ook rekening met nutsvoorzieningen. Appartementen ipv één woning betekent: aanpassen riool, electriciteit, meer parkeerplaatsen, etc.
tinus1969
een jaar geleden
Je hebt trouwens in jouw voorbeeld ook een sloopvergunning nodig - en ook die kan om diverse redenen geweigerd worden.
tinus1969
een jaar geleden
Kun je wat met deze reactie en dit antwoord?
RikoMonza
een jaar geleden
Ja, ik begrijp het. Dank!

Antwoorden (1)

Er is geen vast ja/nee antwoord op deze vraag.
Of je een bestaand pand mag slopen en vervangen door een appartementencomplex hangt vooral af van gemeentelijke eisen/regels, met name die in het bestemmingsplan.
Dat bestemmingsplan geeft vaak beperkingen aan wat je mag bouwen (woningen of niet) en hoe groot een gebouw mag zijn.
Verder kun je tegen praktische problemen aanlopen zoals voldoende parkeerplaatsen in de omgeving en capaciteit van riool en electriciteit.
een jaar geleden