Kan mijn huisgenote zomaar een hond nemen?

Mijn huisgenote heeft onlangs de hond van haar overleden oma overgenomen, zonder dit met mij te overleggen. Echter hou ik helemaal niet van honden en wil gedurende mijn studententijd geen dieren in huis. Er staat niks over in het contract, maar vind niet dat 835€ per maand redelijk als ik ook met een hond moet leven. Wist natuurlijk niet dat er een hond bijkwam toen ik het contract tekende. Heb ik een poot om op te staan?

1.6K
nul1
2 jaar geleden
De hoogte van je huur is niet van belang. Je hebt recht op woongenot. In de praktijk betekent dit dat je als huurder ‘ongestoord’ van het gehuurde moet kunnen genieten, zonder overlast.
tinus1969
2 jaar geleden
Gezien het bedrag dat je betaalt, voor wat blijkbaar geen zelfstandige woonruimte is, word je sowieso getild.
HannekeJanssen
2 jaar geleden
@nul1: en dan? een hond in huis hebben is niet per sé "overlast"/
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Wie is de verhuurder? Is dat jouw huisgenoot, hebben jullie een externe verhuurder?
Computoon
2 jaar geleden
HannekeJanssen: een hond in huis zal zeker als overlast worden ervaren als je niet van zo'n dier gediend bent. Zo wil Fikkie wel eens op de bank in de woonkamer springen. Hard blaffen als een gast zich aandient. Een bewoner of gast egroeten door tegen hem op te springen. Met modderpoten een schone vloer betreden (bestaat die in een studentenhuis:-;) .Heerlijke hondenlucht verspreiden, met name als hij nat is... Hinder dus. Net zo hinderlijk als buren die barbecuen en de wijde omtrek in een vette walm zetten. Bij de Rijdende Rechter is dan vaak de conclusie dat dicht bij elkaar wonen hinder met zich meebrengt maar voor er wettelijk iets aan te doen is, moet het onrechtmatige hinder zijn. Of binnenshuis ook zoiets geldt: ik weet het niet. Maar ik vind een hond van een niet-gekozen huisgenoot dan in dezelfde categorie horen als binnenshuis roken in een gemeenschappelijke woonkamer waar een ander gedwongen moet meegenieten van een ongezonde hobby van de huisgenoot..
HeerVoldemort
2 jaar geleden
En wat nou als "Fikkie" al die dingen niet doet? Hij blaft niet, sprinkt niet op de bank en komt misschien wel niet eens in de gezamenlijke ruimtes. Daarbij heeft huisgenoot ook recht op woongenot.
nul1
2 jaar geleden
@HannekeJanssen Als ze overlast van de hond ondervind kan ze in een kort geding eisen dat de hond uit het gehuurde wordt verwijderd.
HannekeJanssen
2 jaar geleden
@nul1: En dan is het dus aan de rechter om te bepalen of dit valt wel onder "overlast".
@Computoon: Je haalt "hinder" en "overlast" door elkaar. Dat zijn juridisch twee verschillende begrippen.
nul1
2 jaar geleden
@HannekeJanssen Dat klopt! Maar dat was niet je vraag.
Kijk naar artikel 5.37 BW (stank, geluidsoverlast, hinder) en aangezien het hier gaat om een gezamelijke woning wordt mijn inziens de persoonlijke levenssfeer aangetast in een mate die in strijd is met artikel 8 EVRM. Ps. Hinder valt dus onder overlast.

Antwoorden (2)

Als in de huurovereenkomst een huisdier niet is verboden, heb je geen poot om op te staan. (Die hond wel, grapje )

Het was natuurlijk wel netjes geweest als je huisgenote dat met jou had overlegd. En ik vind het ook niet meer dan normaal dat ze die hond zo veel mogelijk in haar eigen kamer of buitenshuis laat verblijven zodat jouw woongenot niet wordt verstoord door de hond. Maak daar afspraken over voor er ruzies door ontstaan.
2 jaar geleden
Je hebt recht op woongenot. In de praktijk betekent dit dat je als huurder ‘ongestoord’ van het gehuurde moet kunnen genieten, zonder overlast.

Als de hond overlast (artikel 5.37 BW stank, geluidsoverlast, hinder) veroorzaakt wordt mijn inziens de persoonlijke levenssfeer aangetast in een mate die in strijd is met artikel 8 EVRM.
.
Als je er onderling niet uitkomt kan je dus de rechter vragen de hond te verwijderen.
Toegevoegd op 20 april 2022 14:18: tekst