Waardoor is de maximale huurverhoging in 2022 voor huren lager dan 300, hoger dan voor hogere huur?

Stel je huurt een woning voor 400 euro dan is de maximale huurverhoging 2,3% x 400 = 9,2 euro huurverhoging
Maar als je huur 300 is dan is de huurverhoging 25 euro.
Waardoor is dat verschil bepaald?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/maximale-huurverhoging-2022

2 jaar geleden
1.4K
SentWierda
2 jaar geleden
De voorbeelden in de vraag (m.b.t. kale huurprijzen van resp. 400 euro en 300 euro) gaan uit van een te absolute en dus onjuiste veronderstelling.
Als je nu een huis huurt voor 400 euro, dan kun je per 1 juli 2022 een huurverhoging van 50 of 100 euro krijgen.
Betaal je nu 300 euro, dan kun je een huurverhoging van 50 of 100 euro krijgen.
Hiermee is niet gesteld dat dit standaard zo is, maar de mogelijkheid bestaat wel degelijk en zal voor sommigen een flinke domper zijn..
Inekez1
2 jaar geleden
@SentWierda, dat geldt alleen voor de hogere inkomens. En het is al jaren zo dat die hogere inkomens te maken krijgen met veel grotere huurverhogingen dan de lage inkomens, om scheefhuur tegen te gaan. Het idee is dat iemand met een jaarinkomen van 50.000 euro nou eenmaal makkelijker een hogere huur kan betalen dan iemand met een jaarinkomen van nog geen 20.000 euro. Om de mensen met een hoger inkomen te stimuleren eerder te verhuizen naar een duurdere woning, komen de goedkopere woningen weer beschikbaar (met de marktconforme lage huurprijs) voor degenen met de laagste inkomens. Hoewel die doorstroming nogal vastzit in de huidige woningmarkt, vindt men (overheid en woningcorporaties) toch dat de hoge inkomens best meer huur kunnen en mogen betalen. Die extra winst voor de woningcorporatie kan weer geïnvesteerd worden in nieuwe woningen of verduurzaming van oudere woningen. Nieuwe en opgeknapte woningen zijn dan ook weer meer beschikbaar voor de hogere inkomens.

Antwoorden (1)

Een kale huurprijs lager dan 300 euro per maand is tegenwoordig wel heel erg laag voor een woning. Omdat de huurverhoging altijd in procenten gaat, is de jaarlijkse verhoging bij zo'n lage huurprijs al jaren veel lager dan bij andere woningen. Daardoor is het verschil de afgelopen decennia nog groter geworden.

Als een huurder ging verhuizen, dan was het altijd al mogelijk om voor de nieuwe huurder een meer marktconforme huurprijs te vragen, waarbij de huur dus in één keer flink verhoogd kon worden voor de nieuwe huurder. Voor mensen die al heel lang in zo'n goedkope woning wonen, is de huur in verhouding nu veel te laag. Om dat een beetje bij te trekken mag de huur dus in grotere sprongen verhoogd worden. Komt de nieuwe huur door die verhoging boven de 300 euro, dan geldt bij de volgende huurverhoging weer het normale percentage.
.
..."maximaal € 25, als de (kale) huur lager is dan € 300 per maand. Dat is hoger dan 2,3 %. Daarmee kunnen verhuurders heel lage huren sneller verhogen. En daarmee een huur vragen die beter past bij de kwaliteit van de woning."

Eigenlijk staat het antwoord al in de link die je zelf ook geeft bij je vraag.

Dat wil niet zeggen dat elke woning met een huur lager dan 300 euro te maken krijgt met een flinke verhoging. Maar als de ruimte en kwaliteit van de woning volgens het puntenstelsel voldoende is voor een flink hogere huur, dan kan de huurder wel rekenen op een huurverhoging.

Waarom wil de overheid dit? Enerzijds om het systeem eerlijker te maken voor verhuurders en overige huurders, die al de hogere huurprijs betalen ten opzichte van huurders die al heel lang niet verhuisd zijn en daardoor een 'te lage' huur betalen. Anderzijds zijn het soms juist degenen met een lage huur die best zouden willen verhuizen naar een andere woning, maar omwille van het grote verschil in huurprijs toch langer blijven zitten. Dat is niet goed voor de doorstroming in de huurmarkt en soms ook niet goed voor de betreffende huurders. Denk bijvoorbeeld aan mensen die slecht ter been zijn maar toch maar 3 hoog in hun appartement zonder lift blijven wonen.
.
Wat veel mensen vergeten mee te wegen: het gaat bij de lagere sociale huren bijna altijd om huurders met huurtoeslag. Stijgt de huur, dan stijgt ook de huurtoeslag. De netto-huurverhoging is dus maar een klein deel van de totale huurverhoging.
Toegevoegd op 15 april 2022 13:49: tekst
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Volledigheidshalve: bij een huur tot 300 euro per maand wordt de huur verhoogd met 25 euro per maand - en kan de huur worden verhoogd met 50 of 100 euro per maand. Dat staat niet in het antwoord maar wel in de link.
Inekez1
2 jaar geleden
Bij een huur tot 300 euro MAG de huur worden verhoogd met MAXIMAAL 25 euro, voor de laagste inkomens en met MAXIMAAL 50 of 100 euro voor de hogere inkomensgroepen. De overheid bepaalt wat de verhuurder maximaal mag verhogen. Dat wil niet zeggen dat dat ook in alle gevallen gebeurt. Vaak is de huurverhoging lager dan dat maximum. Sowieso mag de huur na verhoging niet boven de gestelde maximum huur uitkomen die volgens het puntenstelsel voor sociale huurwoningen is gesteld. Die maximale huur is afhankelijk van de woning, niet van de oorspronkelijke huurprijs. Alles bij elkaar zijn er dus 3 dingen die de huurprijsverhoging bepalen: het inkomen van de huurder, de huidige huurprijs, de kwaliteit (grootte, voorzieningen, isolatie etc) van de woning.