Een familielid pleegt woonfraude en vraagt veel mee huur dan de standaard huur zelf is, wat moet ik doen?

Dus dit is er gebeurt…

Ik ben dus dakloos en ben al een paar maanden opzoek naar een kamer. Ik ben student.

Diegene van mijn familie stelde voor dat ik in die kamer mocht omdat diegene een “stage” had in het zuiden van Nederland. Blijkbaar was die stage dus niet daar maar was de stage dicht bij Utrecht waar ik dus ook die kamer verhuur

Diegene zijn reden was om mij te helpen zodat ik niet op straat slaap. Daar ben ik dankbaar voor maar er was een addertje onder het gras. We hadden gesproken over de huurprijs en we gingen daar akkoord mee. Ik wachtte op een contract zodat ik die kon ondertekenen.

De huurprijs was eerst €450. Toen zei ik van nee want wat is jouw originele huurprijs. Diegene zei: “350 maar betaal gewoon 450 want in jouw vorige kamer betaalde je 550 ofzo”. Ik vond dat al raar maar ik merkte dat als ik er op inging het zou escaleren. Wat doe ik? Ik ga er op in want ik wil wel dat het eerlijk gaat

Ik woon daar al 2 weken en ik moet bijna de huur over maken. Ik had diegene al in die 2 weken gevraagd om de huur te verlagen naar de originele huur. Ik onderverhuur jouw kamer waarbij jij een vaste huurprijs heb. Dat wou diegene niet. Er klopte iets niet dus ik bellen daar het bedrijf waar de kamers van zijn en vraag voor de huurprijs zeggen ze dat de huurprijs eigenlijk 290 euro is. Ik word gewoon opgelicht met 160 euro meer. Kom ik er ook eens achter dat het illegaal onderverhuren is.

Wat moet ik doen? Plus ik krijg mijn geld niet terug
Ik ben uit de kamer gezet

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Als ik het goed begrijp speelt in samenvatting het volgende.
Persoon A huurt voor eur 290.- per maand een kamer bij een kamerverhuurbedrijf.
Persoon B verhuurt in onderverhuur deze kamer aan jou voor eur 450.- per maand.

A moet om te mogen onderverhuren toestemming hebben van het kamerverhuurbedrijf. Of het moet in het huurcontract staan dat onderverhuur is toegestaan. Zo niet: dan kan het kamerverhuurbedrijf de huurovereenkomst laten ontbinden en moet hij eruit - en jij ook.

Stel dat onderverhuur is toegestaan door het kamerverhuurbedrijf.

Jij hebt niets te maken met wat het kamerverhuurbedrijf als huurprijs vraagt aan persoon A. Jij hebt afspraken gemaakt met persoon B, daar heb je een overeenkomst mee. Als die een persoon een bedrag noemt en je gaat ermee akkoord dan ben je eraan gebonden.

Dan is er nog het gegeven dat persoon A tegen jou heeft gezegd dat hij zelf eur 350 aan het verhuurbedrijf betaalde wat kennelijk onjuist was omdat het juiste bedrag eur 290 zou zijn. Als jij de kamer niet zou hebben gehuurd als je op de hoogte zou zijn geweest van dit prijsverschil van eur 60 zou je kunnen spreken van dwaling. Daar zou je met juridische hulp er misschien nog een rechtszaak van kunnen maken maar al met al zou het niet baten omdat je dan ook de kamer niet meer zou kunnen huren.

Maar goed, het is allemaal theoretisch want de onderverhuur was kennelijk illegaal en dan moet je er rekening mee houden dat er vroeg of laat een eind aan komt.

Ik ben geen jurist maar zo zie ik het. Alle kosten die je nog zou kunnen gaan maken om je recht te halen is m.i. zonde van je geld, neem je verlies en beschouw het als een les om niet met een illegale onderverhuurder in zee te gaan.
.
Correctie. Waar ik schreef:
Persoon B verhuurt in onderverhuur deze kamer aan jou voor eur 450.- per maand

Moet dit zijn:
Persoon A verhuurt in onderverhuur deze kamer aan jou voor eur 450.- per maand
Toegevoegd op 26 februari 2022 06:38: tekst
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Is het inderdaad zo dat bij verboden onderverhuur ook de huurder/verhuurder eruit moet?
Computoon
2 jaar geleden
"Gevolgen van illegale onderhuur
Verhuurt u uw huurwoning zonder toestemming aan een onderhuurder? Dan kan de verhuurder naar de rechter stappen. Die kan uw huurcontract stopzetten en u een schadevergoeding laten betalen. Zelf onderhuren is niet strafbaar
Als u zelf onderhuurt bij een huurder bent u niet strafbaar. Maar als het huurcontract tussen degene van wie u onderhuurt en de hoofdverhuurder stopt, moet u soms wel uw woning uit. De gevolgen hangen af van het soort woning. Zelfstandige woonruimte: u mag in de woning blijven wonen en neemt het contract met de hoofdverhuurder over. Als de hoofdverhuurder dat niet wil moet hij de rechter vragen het contract te stoppen. Dit moet hij binnen 6 maanden doen Kamerhuur: deelt u de keuken en badkamer met iemand anders? Dan gaat het niet om zelfstandige woonruimte en mag u niet in de kamer blijven wonen en moet u vertrekken." Bron: www.arag.nl
Computoon
2 jaar geleden
Nog een, van juridischloket.nl Ik huur een kamer
Huurt u de kamer van een hoofdhuurder, die er zelf een tijd niet is? Of huurt u een kamer in een woning bij de hoofdhuurder? Dan bent u onderhuurder van onzelfstandige woonruimte. Dit mag niet zonder toestemming van de verhuurder. Soms staat er een verbod op onderhuur in het huurcontract van de hoofdhuurder. Einde huurcontract hoofdhuurder
Stopt het huurcontract tussen de hoofdhuurder en verhuurder? Dan heeft u niet het recht om het huurcontract over te nemen. U moet de woning uit als: de hoofdhuurder het huurcontract met de verhuurder opzegt
de hoofdhuurder overlijdt
de rechter het huurcontract tussen hoofdhuurder en verhuurder stopt Schadevergoeding
Heeft u schade omdat u eerder moet vertrekken dan afgesproken met de hoofdhuurder? Moet u bijvoorbeeld tijdelijk ergens verblijven, omdat u nog geen andere woning heeft? Dan kunt u de hoofdhuurder soms aansprakelijk stellen.
(...)
erotisi
2 jaar geleden
Andere vraag: ic is er sprake van huur van een kamer. VS heeft het over onderverhuur. Maar is er ic dan geen sprake van wederverhuur , wat in beginsel verboden is, ipv onderverhuur wat in beginsel is toegestaan?