Hoe kun je veranderen van VVE beheer?

Er zijn slechts 2 eigenaren. De ene wil niet veranderen en de ander wel (vanwege de hoge beheer kosten).

Beide eigenaren hebben gelijke stemmen (1 tegen 1).
Hoe moet je dit oplossen?
Is VVE beheer uitbesteden trouwens verplicht (zeker in het geval van slechts 2 eigenaren).

2 jaar geleden
2.3K
ronron1212
2 jaar geleden
Ja dan kun je niets mee. Beheer is niet verplicht beide eigenaren kunnen dit zelf bepalen. Wat noem je hoge beheerskosten?
roelp
2 jaar geleden
480 EUR alleen aan beheerderskosten per jaar (zonder de opstalverzekering).
Voor 2 eigenaren (3/5 en 2/5 aandeel).
ronron1212
2 jaar geleden
Dat valt nog al mee dan. Ja natuurlijk zonder de verzekering dat zijn geen beheerskosten. Beheerskosten zijn de kosten die de beheerder rekent niet meer dan dat.
Ikhebgeenidee
2 jaar geleden
Wat wordt er gedaan voor de beheerskosten? Is er een offerte van andere partijen die het goedkoper doen of meer voor hetzelfde geld? Uitbesteden is niet verplicht. Wil een van beiden het doen en is de ander het daar mee eens (dat het door een eigenaar gebeurt en wat er dan gebeurt)? Gelijke stemmen klopt niet als de een 3/5 deel heeft en de ander 2/5 deel.
teusvh
2 jaar geleden
De eerste mogelijke stap is mediation. Is zeker aan te bevelen, maar het werkt alleen maar als beide partijen de wil hebben het conflict op te lossen.
Kom je er dan nog niet uit, of wil de wederpartij niet meewerken, dan kun je het conflict voorleggen aan de rechter. Neem daarvoor contact op met een advocaat.
Denk wel na over de kosten. Wat valt er te winnen voor je? Hoe groot is de kans dat je het gaat winnen? Wat zijn de kosten van de procedure? En realiseer je dat het de relatie fors onder druk kan zetten, ook dat heeft een prijs.
ronron1212
2 jaar geleden
@ikhebgeenidee de bijdrage aan de vve wordt betaald naar het aandeel daar in. De stemmen worden bepaald door elke bewoner dus niet naar het aandeel. Lees even wat over VVE's
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. De stemmen worden in een VvE niet bepaald per bewoner.
In een VvE worden de stemmen bepaald naar het aandeel in het totale complex. Iemand die in een grotere woning woont (= grotere oppervlakte) heeft een groter aandeel (= meer stemrecht = meer stempunten) dan iemand die in een kleinere woning woont.
Daar zal de 3/5 - 2/5 verhouding mee te maken kunnen hebben. De een heeft 60% van de stemmen, de ander heeft 40%.
roelp
2 jaar geleden
@SentWierda, Was dat maar waar. Ik denk dat ronron1212 gelijk heeft. Het aantal stemmen hefet niets te maken met de oppervlakte van de individuele woning van de eigenaar.
Kijk maar: 3/5 en 2/5 aandeel en toch beide 1 stem
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda elke woning heeft staat in de splitsingsakte . De bijdrage die een bewoner betaald aan de VVE wordt bepaald naar aanleiding van de grote of verhouding van het appartement recht. Dus het ligt eraan wat de akte die door de notaris is opgemaakt heeft bepaald.
Ikhebgeenidee
2 jaar geleden
@ronron12. Ik heb in een appartementencomplex gewoond.
Waarbij er verschil was in grootte van de appartementen (afhankelijk van de ligging in het pand) en op de begane grond commerciële ruimte was. Het aantal stemmen wat elke eigenaar had, lag vast in de splitsingsakte of een (model)reglement. En was gebaseerd op de grootte van het appartement / de commerciële ruimte t.o.v. de totale oppervlakte. De commerciële ruimte had de meeste stemmen. De kleinste appartementen de minste. De bijdrage aan de VvE was ook afhankelijk van de grootte.
SentWierda
2 jaar geleden
Zoals ikhebgeenidee terecht opmerkt (als ervaringsdeskundige): elke eigenaar heeft een aantal stemmen/stempunten gerelateerd aan de oppervlakte. Een grote woning heeft meer stemmen/stempunten dan een kleine woning. Een garagebox heeft meer stemmen/stempunten dan een berging. Op deze wijze wordt het totaal aantal stemmen/stempunten in een VvE-complex bepaald.
erotisi
2 jaar geleden
https://www.nederlandvve.nl/vve-informatie/stemverhoudingen-in-de-vve/https://www.nederlandvve.nl/vve-informatie/stemverhoudingen-in-de-vve/https://www.nederlandvve.nl/vve-informatie/stemverhoudingen-in-de-vve/https://www.nederlandvve.nl/vve-informatie/stemverhoudingen-in-de-vve/https://www.nederlandvve.nl/vve-informatie/stemverhoudingen-in-de-vve/
SentWierda
2 jaar geleden
@erotisi. De link is niet vindbaar (tekst: Pagina niet gevonden).
erotisi
2 jaar geleden
Voor elk besluit gelden weer andere stemverhoudingen in de VvE. Deze verhoudingen zijn voor elke VvE anders, maar ook per soort vergaderbesluit gelden andere stemverhoudingen. Welke stemverhouding van toepassing is op welke soort besluiten, kunt u vinden in de splitsingsakte. Voor bepaalde besluiten staat in de wet beschreven welke meerderheid dient te worden gehanteerd; dit is bijvoorbeeld het geval bij wijziging van de splitsingsakte.
ronron1212
2 jaar geleden
Handleiding VvE splitsingsakte lezen
De Akte van Splitsing (ook wel splitsingsakte genoemd) is een notariële akte waarmee de Vereniging van Eigenaars (VvE) wordt opgericht, waarin staat beschreven welke appartementen er zijn en wat het reglement is van de VvE. Vaak is er onder appartementseigenaren en bestuurders verwarring over wat nu precies de reglementen van de VvE zijn. Veelal beperkt men zich tot het lezen van de modelreglementen.
erotisi
2 jaar geleden
Aantal stemmen is niet hetzelfde als aantal personen
De splitsingsakte en de modelreglementen spreken over een meerderheid van stemmen, niet over een meerderheid van personen of eigenaren. In sommige VvE’s heeft elke eigenaar 1 stem, vaak is het stemmenaantal echter gebaseerd op bijvoorbeeld de grootte van een appartement. Dit betekent dat de ene eigenaar 5 stemmen kan hebben en een andere eigenaar 3 stemmen terwijl ze elk eigenaar zijn van één appartementsrecht. Het aantal stemmen is van belang voor bepalen van de meerderheid en voor het bepalen van het quorum.
ronron1212
2 jaar geleden
@erositie maar ook per soort vergaderbesluit gelden andere stemverhoudingen. Dit is iets anders dan de stemverhouding dit wat jij aangeeft gaat om een bepaalde meerderheid in bepaalde gevallen. Dus niet over de stemverhouding.
SentWierda
2 jaar geleden
erotisi heeft het verwoord zoals het in de praktijk werkt. Althans de praktijk die ik al jarenlang meemaak en die ik eerder heb omschreven.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda de praktijk is dat bepaalde stemmen in bepaalde gevallen noodzakelijk zijn om bepaalde reglementen te kunnen doorvoeren bij voorb 75% In de meeste gevallen is 51% voorstemmers genoeg zoals voor begroting jaarrekening enz.
roelp
2 jaar geleden
In de splitsingsakte staat dat het grote appartement 3/5 en kleine appartement 2/5 aandeel heeft. En dat de stemmen elk 1 zijn.

Antwoorden (1)

VVE beheer is niet verplicht. Je mag dit zelf doen. Of een boekhouder of iedereen die joj capable acht voor de taak.
Om te veranderen moet de meerderheid voor stemmen in principe is je vve gedoemd om te mislukken. Er moet namelijk altijd een oneven aantal stemmen zijn. Je zou de vve beheerder die je nu heb kunnen vragen wat te doen als de stand 1-1 is in een kwestie. Je hoeft de kwestie niet te benoemen.
De vve beheerder zou moeten weten wat de oplossing is. Deze zou moeten staan in je splitsingsakte of de statuten.

Ik weet dat als er niet genoeg stemmen zijn bij de vergadering om besluiten te nemen er een 2e vergadering uitgeroepen mag worden binnen een x aan tijd. 4 weken dacht ik maar weet ik niet zeker. En dan gelden de stemmen wel ook al is minder dan de helft aanwezig.

Je zou dus kunnen vals spelen door een vergadering in te plannen als de ander op vakantie is. En dan na een week weer dan ben je alleen en mag je alle besluiten nemen.

Kijk even in de splitsingsakte en de statuten van je vve wat er over in staat. En vraag je vve beheerder eventueel.
Heb je de splitsingsakte van 1973 dan staat bovengemeld punt erin.