Mag je als verhuurder achteraf huurverhoging eisen?

2 jaar geleden
1.4K
erotisi
2 jaar geleden
Welke termijn denk je dan aan? Ik dacht dat je dat gewoon binnen 12 maanden kunt doen zonder terugwerkende kracht
SnakeEye
2 jaar geleden
Hij geeft aan dat hij afgelopen de jaren (vanaf 2018) geen indexering heeft toegepast en dat hij dat nu met terugwerkende kracht wil innen.
erotisi
2 jaar geleden
Staat de indexering ook in het huurcontract?
SnakeEye
2 jaar geleden
Ja, met verhoging van de jaarlijkse indexering. Echter heb ik ook verder gezocht en ben het onderstaande tegen gekomen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning-huren/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-er-voor-een-huurverhoging
erotisi
2 jaar geleden
De indexering moet dan inderdaad wel onder het maximum blijven. Betref het een sociale huurwoning?
SnakeEye
2 jaar geleden
Het voelt niet goed en het lijkt mij gewoon oneerlijk om met terugwerkende kracht (tot wel vier jaar terug) een huurverhoging nog even fijn zo erdoorheen te drukken.
erotisi
2 jaar geleden
Je hebt natuurlijk ook 4 jaar te weinig betaald. Maar kan inderdaad pijnlijk zijn. Ga anders naar het juridisch loket om je recht te vinden.

Antwoorden (1)

Het komt voor dat de verhuurder in de praktijk de indexeringsclausule niet toepast. Stel dat de verhuurder 4 jaar achtereen vergeten is de indexering toe te passen. De vraag rijst dan of de verhuurder dat in één keer mag inhalen. Dit zou betekenen dat de huurder om te beginnen in de toekomst een flink verhoogde huur gaat betalen, die wordt namelijk verhoogd met 4 jaar indexering. Daarnaast zou de huurder ook ‘achterstallige’ huur over de afgelopen 4 jaar moeten betalen.

Dat klinkt op het eerste gezicht onredelijk. Toch is de lijn in de jurisprudentie dat de verhuurder in beginsel met terugwerkende kracht mag indexeren zie bijvoorbeeld de uitspraak van het Hof Amsterdam van 10 april 2012