Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een huis voor meer de verkoop in dan de taxatiewaarde?

Zoals de vraag luidt: stel, een huis wordt op 250.000 getaxeerd, mag iemand het dan te koop zetten voor bijvoorbeeld 270.000 in de hoop er meer voor te krijgen?

2 jaar geleden
1.5K
Griffin
2 jaar geleden
Verkoper mag zelf de hoogte prijs bepalen, maar er bestaat een kans dat niemand hapt en deze te lang op de website blijft staan, de meesten halen het huis van de markt om het een half jaar later nog eens te proberen, maar dan blijkt het huis 'vergiftigd' door de oplettende koper die het huis al eens eerder te koop heeft zien staan voor meer.
Utrecht
2 jaar geleden
Een taxatie is niets meer (of minder) dan een beredeneerde inschatting van de waarde van een huis of object. Het is op geen enkele manier een maximum waarde of verkoopprijs.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja dat mag maar of het strategisch gezien een slimme zet is hoeft niet zo te zijn. Je kan een huis lager te koop zetten bijvoorbeeld €250.000 en dat zien meer mensen het op Funda bijvoorbeeld. Je krijgt dan meer bezichtigingen en meer kans dat mensen gaan opbieden. Ik heb het huis van mijn moeder op 250.000 gezet op advies van mijn makelaar en er uiteindelijk 295.000 voor gekregen. Deze zei dat mensen vaak tot 250.00 kijken op o.a. Funda. Als je er een bod boven zet dan valt die uit hun 'range' en zien ze hem niet.
Naast taxatiewaarde zullen mensen ook het energielabel zien. Bij een verkoop van een huis zul je transparant moeten zijn om een eerlijke verkoop mogelijk te maken.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 19 december 2021 22:17: tekst
2 jaar geleden
Griffin
2 jaar geleden
Een + voor het vermelden van de "range" dat is namelijk een dingetje die niet veel mensen begrijpen.
hendaags
2 jaar geleden
Bedankt voor je goede antwoord!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding