Waarom worden er niet meer woningen gebouwd tegen dijken aan om dijken te verstevigen?

Grond is duur en er is een woningnood. Waarom geen woningen tegen dijken aanbouwen? Waarbij de eigenaren de plicht hebben om de dijk te verstevigen op de plek van bouw. Mensen krijgen zo de kans om met een prachtig uitzicht te wonen. En ja, het mag wat kosten: Ze betalen direct mee aan een stukje veiligheid van het achterland. Win-Win?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

Een dijk wordt in zijn totaliteit niet steviger als je op een aantal plekken huizen (of andere verstevigingen) plaatst. Juist de afwisseling van materialen en vormen in de dijk kan ervoor zorgen dat het water gaat kolken en de dijk juist eerder verzwakt op een punt net voor of voorbij die versteviging. Het effect van de gehele dijk wordt teniet gedaan als er 1 zwak punt (lees: lek bij hoog water) ontstaat.

Dat effect is wellicht minder groot als je het huis achter de dijk bouwt en niet aan de water zijde. Veel dijken, uiterwaarden en polders zijn nu (kwetsbaar) natuurgebied met een hoge recreatiewaarde. Ook dat is wat waard in ons kleine, relatief volle Nederland.
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Inekez1 en het delen van je expertise! De sterkte van de ketting wordt dus door de zwakste schakel, to zover kan ik je goed volgen. Maar wat nou als je een heel lang stuk voorziet van verstevigingen en daar huizen opbouwt. Laten we er vanuit gaan dat je deze achter de dijk bouwt en dat je overal dezelfde materialeng ebruikt. Is het dan van nut?
Je voorstel is zowel onrechtvaardig als inefficiënt. Je wil de huiseigenaren verantwoordelijk maken voor het onderhoud van een stukje dijk (en de kosten), terwijl iedereen voordeel heeft van dat onderhoud. Huiseigenaren die (bv door financiële problemen) geen geld kunnen of willen uitgeven voor onderhoud vormen bovendien een gevaar voor iedereen.
Dijkonderhoud bovendien juist duurder omdat er bij onderhoudwerkzaamheden rekening gehouden moet worden met huizen en hun bewoners. Bij eerdere dijkverstevigingen (Rivierengebied) werden bewoners juist uitgekocht en huizen gesloopt.
2 jaar geleden
Toevallig woon ik al 30 jaar in een dijkhuis dat buitendijks (rivierzijde) is gebouwd.
Ieder object dat in de uiterwaarden, buiten (of tegen) de winterdijk wordt gebouwd is bij hoogwater een obstakel voor het af te voeren water.
Bovendien worden dijken er niet steviger van. In de tijd van de bouw van mijn huis (1850) hadden de mensen geen elektriciteit, gas, riolering, waterleiding, telefoon, televisie of internet, hooguit hadden ze petroleumlampen, een bezinkput en waterput. In de huidige tijd hebben de mensen al die voorzieningen wel. Al die bekabeling + buizen moeten door de dijk gelegd worden naar binnendijks en zorgt er voor dat de dijk op die plekken zwakker wordt.