Zijn bij de overdracht van een onroerend de handtekeningen nodig van alle eigenaren?

Als executeur heb ik al 55 procent rechten in de boedel plus de eigen 5 procent als erfgenamen. De andere 40 procent is voor ieder van de 8 overige erfgenamen met elk 5 procent. Moeten al die erfgenamen nog tekenen voor de overdracht?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1K
tinus1969
2 jaar geleden
Wat zegt de notaris? Ik denk trouwens dat ze idd allemaal moeten tekenen, maar dat dat via een machtiging kan.

Antwoorden (1)

Een executeur met de bevoegdheden en verplichtingen die de wet de executeur
standaard geeft, wordt wel een beheersexecuteur genoemd. Maar het is mogelijk dat de overledene in zijn testament de bevoegdheden van de executeur inperkt.

Zo kan de overledene bijvoorbeeld in zijn testament bepalen dat de executeur niet bevoegd is om het beheer van de nalatenschap te voeren. Dit is het geval als de executeur alleen de bevoegdheid heeft om de uitvaart te regelen en niet meer dan dat. Men spreekt in die situatie ook wel van een begrafenisexecuteur.
Als er niet genoeg geld op de rekening van de overledene staat om de schulden te betalen, mag de executeur bezittingen verkopen en van de opbrengst de schulden betalen. In het testament is bepaald of de executeur in dat geval met de erfgenamen moet overleggen. In het algemeen adviseren wij de executeur, ook als hij daartoe op grond van het testament niet verplicht is, toch zo veel mogelijk met de erfgenamen te overleggen.
Executeur-afwikkelingsbewindvoerder (voorheen executeur testamentair)

Een executeur wordt benoemd bij testament en is verantwoordelijk voor het afwikkelen van de nalatenschap. De executeur begeleidt en adviseert de erfgenamen, geeft aan welke zaken geregeld moeten worden en zorgt ervoor dat de nalatenschap verdeeld kan worden. Met andere woorden: de executeur zorgt ervoor dat de erfgenamen en legatarissen krijgen waar zij recht op hebben volgens het testament.

Deze executeur heeft de meest vergaande bevoegdheden. Een afwikkelingsbewindvoerder mag zonder medewerking of toestemming van de erfgenamen goederen uit de nalatenschap verkopen en de opbrengst ervan verdelen tussen de erfgenamen. In sommige gevallen krijgt een afwikkelingsbewindvoerder zoveel bevoegdheden dat hij de nalatenschap volledig zelfstandig en naar eigen inzicht kan verdelen. Het benoemen van een executeur/afwikkelingsbewindvoerder kan zo voorkomen dat de boedel onverdeeld blijft. Deze drie sterren executeur is met name aan te bevelen wanneer er ruzie wordt verwacht bij de afwikkeling van de nalatenschap of wanneer er veel erfgenamen zijn. In het laatste geval vergemakkelijkt het de afwikkeling van de nalatenschap wanneer er één persoon is die een handtekening kan zetten om zaken af te wikkelen. Welke bevoegdheden de executeur/afwikkelingsbewindvoerder precies heeft, staat in het testament.