Hoe kan je zien of een pand wordt verhuurd of is gekocht?

Ik doe research naar een pand en zou graag willen weten of een pand wordt verhuurd of is gekocht.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.5K
tinus1969
2 jaar geleden
Een pand is natuurlijk altijd gekocht. Je bedoelt of de bewoner ook eigenaar is?

Antwoorden (1)

Je kunt de eigenaar van het huis via het kadaster opsporen.
https://www.kadaster.nl/producten/woning/eigendomsinformatie

Als een bedrijf eigenaar is, weet je vrijwel zeker dat het pand verhuurd wordt.
Anders zou je moeten checken of het naambordje bij de deur (hopelijk aanwezig) overeenkomt met de naam van de eigenaar.
Daarnaast kun je de hypotheekakte opvragen.
https://kadasterservice.nl/producten/adres/hypotheekakte
Een huis verhuren met een hypotheek is eerder de uitzondering dan de regel. In de meeste hypotheekovereenkomsten staat beschreven dat de woning bedoeld is voor eigen bewoning.
Bij de zogenoemde beleggingshypotheken en verhuurhypotheken heeft de huiseigenaar reeds toestemming gekregen voor verhuur.
Toegevoegd op 29 augustus 2021 14:16: bron