Moet ik verplicht betalen voor een parkeerplaats die ik niet gebuik?

Ik moet 15 euro per maand betalen aan de huurbaas voor een parkeerplaats die er 1: niet is en 2: ik heb geen auto

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
4.4K
Ritsuka
2 jaar geleden
Hoe bedoel je, de parkeerplaats is er niet?
Amadea
2 jaar geleden
Als iemand anders die parkeerplaats gebruikt dient die persoon aan jou de huurkosten te betalen!
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dat er 100+ bewonders zijn, en maar 12 parkeerplaatsen

Antwoorden (1)

Deel 1 van de vraag begrijp ik niet. Als je huur betaalt voor een parkeerplaats ga ik ervanuit dat het gaat om een parkeerplaats die voor jouw auto bestemd is, ongeacht of je een auto hebt.
2. Dat maakt niet uit.

Hieronder een vraag die minister Ollongren beantwoord heeft naar aanleiding van een vraag van Kamerlid Nijboer.

Vraag 2

"Is het wettelijk toegestaan om verhuur van sociale huurwoningen alleen aan te bieden in combinatie met de verplichte huur van een parkeerplaats?

Antwoord vraag 2

Ja, dat is in beginsel wettelijk toegestaan. Doorgaans maakt de huur van de parkeerplaats deel uit van het huurcontract voor de woning. Er wordt dan alleen een huurcontract voor de woning afgesloten, waarbij het gebruik van de parkeerplaats is inbegrepen.

In sommige gevallen sluiten verhuurder en huurder voor de parkeerplaats een afzonderlijk huurcontract af, dat dan onlosmakelijk wordt verbonden aan de verhuur van de woning. Dat wil zeggen dat het huurcontract voor de parkeerplaats niet kan worden beëindigd zonder dat ook het huurcontract voor de woning wordt beëindigd. Doorgaans gaat het dan om appartementen met een parkeerplaats in de parkeergarage in het gebouw of op een afgesloten parkeerterrein bij het gebouw. Soms gaat het om een parkeerplaats in een nabijgelegen parkeergarage.

In sommige gevallen kan het verplicht moeten (mee)huren van een parkeerplaats, met een afzonderlijk huurcontract, een onredelijk voordeel voor de verhuurder opleveren (onredelijk beding bij het aangaan van het huurcontract). In de jurisprudentie over de verplichte huur van een parkeerplaats wordt bij de vraag of dat een onredelijk voordeel voor de verhuurder oplevert, naar alle omstandigheden van het geval gekeken. In de jurisprudentie die mij bekend is acht de rechter het verplicht moeten huren van de parkeerplaats doorgaans redelijk. De rechter heeft hierbij onder meer overwogen dat wanneer een verhuurder een parkeerplaats niet meer gekoppeld mag verhuren het risico ontstaat dat de verhuurder woningen in het betreffende appartementencomplex aan toekomstige huurders juist niet meer met parkeerplaats kan verhuren.
Een andere overweging die de rechter heeft gehanteerd is dat de huurder contractvrijheid heeft en (in het specifieke geval) ook voor een woning op een andere locatie, zonder verplichte huur van een parkeerplaats, had kunnen kiezen.
(...)"
Toegevoegd op 29 april 2021 05:01: bron