Als je met zijn vieren een appartement huurt, moeten dan alle huurders als hoofdhuurders worden benoemd?

Mijn dochter gaat samen met 3 andere een appartement huren.
De verhuurder heeft in contract maar 2 hoofdhuurders genoemd.
Moet hij alle namen benoemen of moeten de dames een ander contract maken waarin staat dat zij met 4 personen daar wonen.
Zodat ze alle 4 op dit adres kunnen inschrijven en er geen problemen met belasting komt
Wat is verstandig en wat zijn de stappen die ze moeten nemen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K
LeonardN
3 jaar geleden
Belasting staat los van huurcontract/inschrijving bij corporatie.
Belasting kijkt naar inschrijving bij gemeente.
Inekez1
3 jaar geleden
Om een woning te verhuren aan meer dan 2 personen die niet samen 1 huishouden vormen (zoals bij studenten meestal het geval is) is een omzettingsvergunning nodig en moet elke huurder een eigen huurcontract krijgen voor de kamer die hij/zij huurt. Veel gemeenten hanteren strenge regels m.b.t. het aantal woningen in een wijk of straat waarvoor zo'n omzettingsvergunning wordt gegeven. Waarschijnlijk heeft de verhuurder voor dit appartement geen vergunning en dus geen toestemming om de woning aan 4 mensen te verhuren.
tinus1969
3 jaar geleden
Overigens lost een apart contract tussen de 4 bewoners niets op, omdat de verhuurder zich daar niets van hoeft aan te trekken. Omdat je dochter officieel geen huurder is, kan ze ook niet opdraaien voor de huurschuld. Omgekeerd heeft ze ook gene huurbescherming - alleen de huurders hebben rechten en plichten.
Voor de belasting maakt dit verder niet uit.

Antwoorden (1)

Interessante vraag.
1. Weet dat niet zeker, maar kan me voorstellen dat de verhuurder slechts 2 huurders op het contract wil. Anders gaat het te veel op kamerverhuur lijken, en daar heeft hij een aparte vergunning voor nodig.
2. Ze kunnen - en moeten - zich laten registreren op dat adres. Zo nee, dan kun je veel gedoe krijgen met de belastingdienst en zo, en de vraag of ze wel uitwonend zijn.
3. Kinderen die bij hun ouders wonen staan ook niet op het huurcontract. Iemand laten inwonen mag gewoon, mits er geen sprake is van onderhuur. Is overigens niet bij wet verboden, maar wel standaard opgenomen in een huurcontract.
4. Ik zou daar geen groot punt van maken. Mocht een van de formele huurders op enig moment vertrekken, laat dan wel een van de anderen zich als (mede-)huurder aanmelden. Want als de andere ook vertrekt wordt de rest op straat gezet.
5. Leg wel de onderlinge afspraken goed vast. De twee formele huurders zijn aanspreekpunt voor de verhuurder als er schade is, huurachterstand of ander gedoe. Dat de twee die niet formeel huren zich onherroepelijk mede-verantwoordelijk stellen voor alle kosten die te maken hebben met de huur. En het gebruik van de woning. Ook de kosten van verwarming, stroom, gemeentelijke belastingen en zo moeten samen gedeeld worden. Ze wijzen dan, stel ik voor, één persoon aan die dat bijhoudt, waarbij de anderen zodra daar om wordt gevraagd, hun deel betalen van een ontvangen nota of aanslag. Doe dat in een contract, in viervoud, met handtekeningen.