Ik verhuis van stad A naar stad B. Heb ik een verkoop- en aankoopmakelaar in beide steden nodig?

Ik wil verhuizen van de ene naar de andere stad. In stad A wil ik mijn appartement verkopen en in stad B wil ik een huis kopen. Heb ik in beide steden een makelaar nodig? Het lijkt me logisch van wel, maar zou mijn aankoopmakelaar in stad B mijn huis in stad A bijvoorbeeld ook kunnen verkopen? Beide steden liggen wel een eindje uit elkaar.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.5K
ronron1212
3 jaar geleden
Lijkt me wel handig die hebben kennis van de lokale markt.
ronron1212
3 jaar geleden
Verkoopmakelaar in de stad waar je vertrekt en een aankoop makelaar in de stad waar je naar toe gaat.
tinus1969
3 jaar geleden
Je hebt niets 'nodig'; je kunt ook kopen/verkopen zonder makelaar. Overleg eventueel met de makelaar of die beide wil doen?

Antwoorden (1)

Je kunt ervoor kiezen met één makelaar in zee te gaan. Dit betekent wel dat de makelaar de huizen(marktsituatie) in één van de plaatsen niet goed zal kennen. Dat kan een nadeel zijn.
Voordeel: waarschijnlijk kun je wel een korting op de courtage bedingen.
Wanneer je een huis koopt en verkoopt bij dezelfde makelaar is deze makelaar volledig van je situatie op de hoogte. Wat betreft termijnen aanvaarding, financieringsvoorbehoud, bankgarantie en de termijn die je krijgt om je eigen huis te verkopen is deze makelaar volledig op de hoogte. De makelaar kan hier in het sluiten van de deal van de "oude woning" rekening mee houden. Dit is een voordeel zodat alles goed op elkaar aansluit. Ook is er het vertrouwen want deze makelaar is nu afhankelijk van beide woningen. Wordt de ene woning niet verkocht, dan gaat de andere deal ook niet door. Deze makelaar kan ook de verkopers van woning 1 op de hoogte houden van de ontwikkelingen omtrent woning 2.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
@SimonV als het his is verkocht dan kan de makelaar niets meer regelen. Verkocht is verkocht. Gekocht is gekocht met voorbehoud van de periode die nodig is voor de financiering meestal een maand.