word er verschil gemaakt bij de woz waarde tussen een vergelijkbare koop- en een huurwoning?

Onze buren (aan ons vast) zitten nog gehuurd, wij hebben gekocht. De woning is vergelijkbaar qua oppervlakte, Tich zitten wij maar liefst €63.000 hoger in de WOZ-waarde. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K
Griffin
3 jaar geleden
Is het een hoekhuis? Of heb je meer tuin?
ronron1212
3 jaar geleden
Hoe heb je het vergeleken dan?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Griffin, we wonen 2 onder 1 kap. de buren die niet aan ons vast zitten maar ook onder een kap wonen betalen evenveel als wij (ook gekocht). De buren aan ons vast zijn dus de huurders.

Antwoorden (1)

Ja, in zekere zin wel. Bij een huurwoning zullen kwaliteitsniveau en onderhoudstoestand doorgaans wat slechter zijn.
In de huidige woningmarkt blijken vooral deze kenmerken van groot belang voor WOZ-waarde. Ze wegen tegenwoordig zwaarder mee bij de WOZ-taxatie dan enkele jaren geleden.

Bij de gemeente kun je, meestal via DigiD, een taxatieverslag opvragen. Hierin staat de onderbouwing van je WOZ-waarde op basis van maximaal drie verkochte woningen. Deze woningen zijn rond de peildatum verkocht en vindt de gemeente representatief voor de bepaling van jouw WOZ-waarde.
Je kunt natuurlijk eventueel bezwaar maken bij de gemeente.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank je wel. Onderhoud van het huis is hetzelfde, alleen binnen hebben wij het opgeknapt.
Helft van de straat is gekocht, andere helft gehuurd. Koopwoningen zijn ongeveer hetzelfde in de WOZ
jodyenboyke
3 jaar geleden
Men kijkt naar de gemiddelde (verkoopwaarde) van de huizen in de hele straat/wijk. Onze WOZ stijgt ook enorm omdat er veel huizen verkocht worden en de prijzen uiteraard veel hoger zijn als enkele jaren geleden.
Abcde
3 jaar geleden
Huurwoningen hebben (denk ik) een lagere WOZ waarde, omdat je bij eventuele verkoop de huurders er in de meeste gevallen niet uit kunt zetten i.v.m. huurbescherming. Een eventuele koper heeft het huis voor zichzelf als het leeg staat. Als de woning verhuurd wordt niet. Verhuurd is een woning lager in waarde dan niet verhuurd voor zover ik weet.
erotisi
3 jaar geleden
Voor woningen wordt de verhuurde staat niet meegenomen voor de WOZ waarde. Voor niet woningen kan daar de WOZ-waarde wel mede zijn door bepaald.
Abcde
3 jaar geleden
Lees dit eens https://www.mijntipsenadvies.nl/2018-06/welke-waarde-heeft-een-verhuurde-woning-in-box3-NLTABTAR_EU23100701
Ik maak hieruit op dat mijn idee zo gek nog niet is.
erotisi
3 jaar geleden
@abcde Jouw bron is toch juist een bevestiging dat de WOZ-waarde zonder verhuurde staat anders hoeft deze voor Box 3 toch ook niet te worden afgewaardeerd met de leegwaarderatio?!
Abcde
3 jaar geleden
erotisi je hebt volkomen gelijk. Mijn veronderstelling is met deze bron niet onderbouwt.