Hoe lang is de opzegtermijn van een huurwoning bij een huurcontract van minimaal 1 jaar en maximaal 2 jaar?

Ons contract liep minimaal 1 jaar en maximaal 2 jaar. Op 30 april 2021 wonen wij er 2 jaar.
Wij willen echter hier graag blijven wonen.
Wanneer de verhuurder wil opzeggen, binnen welk termijn kunnen wij een bericht verwachten van de verhuurder?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Deze aanzegging moet minimaal 1 maand en maximaal 3 maanden voordat de huurovereenkomst afloopt plaatsvinden.
De Wet Doorstroming Huurmarkt 2015 is op 1 juli 2016 in werking getreden. Sindsdien is het makkelijker om tijdelijk te (ver)huren voor maximaal 2 (woning (zelfstandige woonruimte)) of 5 jaar (kamer (onzelfstandige woonruimte)). Het voordeel voor de verhuurder is dat de huurder na afloop van deze huurovereenkomst geen huurbescherming geniet. De huurovereenkomst komt na die 2 of 5 jaar dus ook echt tot een einde. Het voordeel voor de huurder is dat hij deze de huurovereenkomst tussentijds kan opzeggen (dwingend recht). De verhuurder kan dit niet. Op grond van artikel 7:271 lid 1 BW eindigt deze huurovereenkomst automatisch. Dus zonder formele opzegging! Echter: De verhuurder moet het aflopen van de huurovereenkomst wel tijdig en schriftelijk aan de huurder bevestigen. Deze aanzegging moet, minimaal 1 maand en maximaal 3 maanden voordat de huurovereenkomst afloopt, plaatsvinden.