Kan de huisbaas mij laten opdraaien voor de kosten van een defecte brandblusser?

Hi allemaal,

Hopelijk kan iemand helpen met het volgende.
ik woon in een studentenhuis in Breda met 14 personen. In juni 2017 hebben wij (9 bewoners) een feest gegeven. Enkele maanden later, in oktober 2017 heeft er een brand-controle plaatsgevonden. Toen bleek dat 1 van de brandblussers defect was.

Welnu, ik ga verhuizen. De huisbaas meldde mij dat ik nog een factuur dien te betalen van €177,50 voor een defecte brandblusser. Hierbij zei de meneer: 'Je zei dat ik dit bedrag van je borgsom af mocht halen, dat heb je tegen mij gezegd. Als je je dat niet meer kunt herinneren vind ik het heftig dat je zoveel hersenschade hebt op 27-jarige leeftijd'.

In alle eerlijkheid, ik heb nooit gezegd dat hij dit bedrag even van de borgsom af kan halen. Zulke dingen moeten zwart-op wit worden bevestigd. Nu is mijn vraag; kan de huisbaas mij laten opdraaien voor deze kosten met een factuur die ik 3 JAAR later in mijn schoot geworpen krijg?
Ik heb ergens gelezen dat de kosten voor defecte brandblussers 50/50 worden gesplit, door de huurder en de verhuurder.
Hopelijk heeft iemand hier een goed advies voor.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Kennelijk ben jij de schuldige. Waarom jij? Was jij hoofdhuurder? Raar dat het niet eerder is gecommuniceerd; dan hadden jullie dat "in den minne" kunnen schikken.
Communiceren is een vak; goed communiceren is een kunst.
Utrecht
3 jaar geleden
Als je de kosten van defecte brandblussers 50/50 door verhuurder en huurders wil laten betalen, wat is dan de relevantie van het feest dat je noemt?
Dan lijkt erop dat de brandblusser tijdens dat feest defect is geraakt en dat je daar zelf wellicht mede schuldig aan bent. Dan moet je gewoon betalen. Of je verhaalt naar rato met de medebewoners/feestgangers van toen.
Thecis
3 jaar geleden
Belachelijke reactie van de huurbaas. Dit soort dingen behoren vast gelegd te worden. De schade is al lang hersteld. En had al lang verrekend moeten zijn TENZIJ er anders overeengekomen is (en dat moet je op schrift hebben). Voor hetzelfde geld doet hij dit met iedereen en heeft hij al vele brandblussers ingehouden op alle borgsommen...

Antwoorden (1)

Nee natuurlijk kan dat niet aangenomen dat je er geen afspraak over gemaakt hebt zoals de man beweert. Wel kan hij het hoofdelijk omslaan, over alle bewoners die de schade hebben veroorzaakt. Maar als je de schade zelf gemaakt hebt is de rekening wel wat laat maar lijkt me dat je geen punt hebt. (Heb je je jezelf ermee op het hoofd geslagen? Dat zou de hersenschade kunnen verklaren :)

Maar als de schade niet veroorzaakt is in het feestgedruis, lijkt me, hoef je niks te betalen.