Hoeveel bedragen ongeveer de kosten een taxatie in de omgeving van Amsterdam?

Ik denk mijn droomwoning te hebben gevonden maar het budget is waarschijnlijk net niet ruim genoeg aangezien er nogal wat kosten bijkomen ten aanzien van de verschillende diensten van bijvoorbeeld de aankoopmakelaar, taxateur en bouwkundige. Vragen zij meestal een percentage van de waarde van het huis? Of zijn dit vaak vaste prijzen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
ronron1212
3 jaar geleden
Hier een voorbeeld
Kosten koper en bijkomende kosten
Overdrachtsbelasting 2 % van de koopsom
Notaris- en kadasterkosten (leverings- en hypotheekakte) € 1.119
Aankoopmakelaar 1,5 % exclusief btw
Taxatierapport € 399
Aanvraagkosten NHG 0,7 % van de totale hypotheeksom
Advies- en bemiddelingskosten € 1.849
Bankgarantie 1 % van garantiebedrag
Bouwkundig rapport € 319

Antwoorden (1)

NWWI-gecertificeerde taxatierapporten rond Amsterdam kosten minstens zo’n € 400,-.
Het NWWI is een validatie-instituut erkend door de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (NHG). De validatienormen zijn opgesteld door het Nederlands Register Vastgoed Taxateurs (NRVT).

Wil je de taxatie alleen 'voor jezelf' laten uitvoeren en niet voor een hypotheek, dan heb je geen NWWI-keuring nodig. Een taxatierapport kan dan € 250,- kosten.