Mag ik een klein huisje in mijn tuin bouwen?

Ik wil graag een klein huisje bouwen in mijn tuin om in te kunnen zitten (met banken etc). Mijn tuin loopt tot naast mijn huis (hoekhuis) en nu vraag ik me af of ik dit mag doen? Het huisje hoeft niet groter dan 5x5m te zijn. Ik woon in een huurwoning in Hengelo (aangezien elke gemeente andere regels heeft leek het me handig te vermelden). We hebben het stuk grond niet gekocht, daarom mogen we ook geen schutting plaatsen maar zou dat huisje dan wel mogen? Of moeten we hier een vergunning voor aanvragen?

3 jaar geleden
11.5K

Antwoorden (1)

Ook bij een huurwoning mag je een (houten!) tuinhuisje plaatsen, mits dit past binnen de gestelde kaders van vergunningvrij bouwen.

- bepaal eerst het achtererfgebied dat bij je woning hoort. Dit is sowieso het deel van de tuin dat achter de woning ligt. De tuin naast het huis en het stuk tuin daarachter horen alleen bij het achtererfgebied als die kant van de tuin grenst aan een andere tuin, aan openbaar groen, weiland, water of andere bebouwing. Grenst je tuin aan een openbare weg (al dan niet met groenstrookje ertussen), dan dien je de hele zijtuin te beschouwen als voortuin en mag je daarin niet(s) bouwen. Zie tekeningen in de link.
- bepaal het oppervlak van het bebouwingsgebied (dat is het deel van het achtererfgebied waarin je in principe mag bouwen, rekening houdend met afstand tot de erfgrens met buren). Is het totaal daarvan minder dan 100m2, dan mag je in totaal maximaal 50% van dat oppervlak aan bijgebouwen en aanbouwen hebben. Een bestaande schuur, aangebouwde (bij)keuken, aanbouw aan de oorspronkelijke woning, een kas, carport etc tellen hierin mee. Alleen de oorspronkelijke woning hoef je niet mee te tellen. Is het totaal meer dan 100m2, dan mag je iets meer bijbouwen. Zie de link voor exacte berekeningen van wat wanneer is toegestaan.

Je moet dus een behoorlijke tuin hebben wil het toegestaan zijn om daar een tuinhuis van 25m2 in te bouwen. In de link vind je ook de normen voor maximale hoogte (van daknok en dakrand/-goot) en afstand tot erfgrens.

Omdat het een huurwoning betreft, heb je rekening te houden met de verhuurder. Een houten tuinhuis of overkapping zonder vaste fundering is over het algemeen toegestaan, mits je dit bij verhuizing ook weer kunt verwijderen en de tuin (en bestaande bebouwing) daar geen blijvende schade door lijdt. Huur je een woning bij een door de verhuurder mooi aangelegde tuin, dan kan er in je huurcontract wel een bepaling staan dat je de inrichting van die tuin niet mag wijzigen. In dat geval kun je dus geen tuinhuisje plaatsen zonder toestemming van de verhuurder. Bij de meeste verhuurders zal er geen specifieke bepaling zijn m.b.t. het gebruik of de inrichting van de tuin. Een houten tuinhuisje, maar ook een houten schutting, zijn dan gewoon toegestaan als dit valt binnen de kaders van vergunningvrij bouwen. Valt het daar niet binnen, dan heeft het ook geen zin een vergunning ervoor aan te vragen. Als huurder kan dat niet en (met name binnen de bebouwde kom) zal dat ook vrijwel altijd geweigerd worden.