Mogen wij een kat in het studentenhuis?

Ik woon met 4 andere in een studentenhuis en het lijkt ons leuk om een kat te nemen omdat we allemaal veel thuis zijn en tijd ervoor hebben. Nu staat in ons huurcontract
"Huurder is niet toegestaan om in of bij het gehuurde huisdieren te houden die overlast veroorzaken"

Betekend dit dat wij helemaal geen huisdier (kat) mogen houden, want katten maken niet veel overlast?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K
MasterSword
3 jaar geleden
Simpel gezegd: Het betekend dat er geen huisdier mogen zijn, die overlast veroorzaken. LEES GOED !!!
"Huurder is niet toegestaan om in of bij het gehuurde huisdieren te houden die overlast veroorzaken" ( Dus huisdieren die geen overlast geven mogen dus wel. ) Overleg met je 4 andere studenten of die geen bezwaar hebben, of die een kat gezellig vinden. ( Anders wordt het denk een goudvis die maakt zeker geen overlast. )
Rieneke1
3 jaar geleden
Maak duidelijke afspraken over eten geven en bak verschonen, en maak een pot voor dierenartskosten
Zorg dat de kat gecastreerd is, gevaccineerd, ontvlooid en ontwormd.
Maak afspraken voor in de vakantieperiode.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik zou gewoon even met je huisbaas overleggen. Als wij iets willen in huis waar het een beetje een grijs gebied is dan hebben we het er eerst met de huisgenoten samen even over, zodat je goed voorbereid het gesprek in gaat. (Wij mailen vaak gewoon, maar ik weet natuurlijk niet hoe jullie verhouding tot de huisbaas is.) Geef aan dat je met z'n allen hebt overlegd (wellicht gaat het 'overlast' over het overlast bezorgen aan je huisgenoten, maar als iedereen het er mee eens is, dan is er in dit geval dus geen probleem), zet de voor- en nadelen op een rijtje en hoe jullie het praktisch willen aanpakken (ook handig voor jullie zelf zoals Rieneke1 aangeeft). Je huisbaas ziet dan in ieder geval dat jullie er goed over hebben nagedacht, dat maakt de kans dat het oké is vaak wel groter. Succes ermee!
paulus811
3 jaar geleden
Allereerst met de huisbaas overleggen zoals Marrigje schrijft en wellicht is een asielkat een optie. Die zijn vaak wat ouder dus rustiger en het gedrag is bekend. Zo voorkom je dat een leuke maar drukke kat op een gegeven moment weer weg moet vanwege overlast.
paulus811
3 jaar geleden
En in aanvulling op Rieneke1, leg heel goed vast wie de kat neemt NA de studentenperiode, want die overleeft de kat waarschijnlijk zonder moeite.

Antwoorden (1)

Zolang de kat aantoonbaar geen overlast bezorgt, zou je ze (volgens de regel) mogen houden.