Was het rond 1990 goedkoper en makkelijker om uit huis te gaan?

Was het dertig jaar geleden makkelijker om uit huis te gaan? Lagere huurprijzen? Lagere vaste lasten? Maar misschien ook lagere lonen...

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.2K
ronron1212
3 jaar geleden
Ja de lonen waren lager alles was anders geprijsd. Dus per saldo zal het allemaal niet zo veel verschillen.
tinus1969
3 jaar geleden
Die indruk heb ik wel; de kamernood is op dit moment naar mijn idee hoger dan toen, en wachtlijsten voor studentenhuisvesting langer. Daardoor zijn kamers ook veel duurder.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Rond 1980/1985 had ik samen met een andere studente een kamer van een paar vierkanten meter voor driehonderd gulden. Had twee bijbanen. Een voor twee avonden bij een snackbar annex slagerij van 20.00 tot 0.00 uur. Moest mijn broodjes zelf betalen, alleen een kom watersoep was gratis.
Mijn andere baantje drie maal in de week van 17.00 tot 0.00 uur was bij een Mensa die hoorde bij een groot hotel. Had het hart niet dat je nog een lekker stukje vlees van een teruggebracht bord pikte. Gelijk dubbel betalen of wegwezen. De avondmaaltijd was menig keer snachts als de dienst erop zat: een croquet of bamibal uit de muur. Voor een kwartje, dat dan weer wel.
Vroeger was alles beter??
https://nos.nl/op3/artikel/2003775-stufi-vroeger-was-alles-beter-toch.html
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@ronron1212, dat klopt, de lonen waren lager. Vanaf 1980 tot heden zijn de modale inkomens ruim verdubbeld. In euros van 15.000 in 1980 naar ruim naar 36.000 in 2020.
De kamernood was hoog tot zeer hoog, zeker rondom de universiteiten.
https://resource.wur.nl/nl/show/Pipowagens-voor-dakloze-studenten.htm
De kamernood is momenteel hoog voornamelijk door de toeloop van buitenlandse studenten. Negenduizend studenten van de Maastricht University komen uit het buitenland.
https://nos.nl/artikel/2318607-huisbazen-kamperen-om-te-verdienen-aan-kamernood-maastricht.html
Iedere periode brengt nieuwe (andere) problemen.
paulus811
3 jaar geleden
Ik ben van die generatie en had geen studieschuld, ik ging gewoon aan de slag bij het bedrijf waar ik 35 jaar later nog werk. Als ik nu wel eens hoor hoe hoog de studieschuld van studenten is, lijkt me dat al een eerste enorme belemmering om het huis uit te gaan, naast de torenhoge huren en prijzen van koophuizen.

Antwoorden (3)

In b.v. Nijmegen betaalde een student ongeveer € 70,- tot € 90,- voor een kamer van 15 tot 20 m2, dus de huren waren toen heel wat lager. De inkomens ook, maar de kamerhuren zijn veel meer gestegen dan de inkomens.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
elder 161, 70 euro was ongeveer 160 gulden nu. ik betaalde rond 1980 het dubbele voor minder dan 20m2.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Toch jammer; ik kon voor 200 gulden (€ 90,-) terecht op een kamer van 4 x 4,5 mtr. Misschien zat jij in Leiden; toch wel duurder dan Nijmegen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@elder161, De min is niet van mij. Je beschrijft je eigen ervaring, dat is niet verkeerd. Mijn kamer(s) voor twee personen waren iets groter dan 4x4,50. Een huis kopen voor je dertigste was niet echt alledaags, eerder een zeldzaamheid. Een huis kopen voor je 21ste alleen als pa een kruiwagen vol guldens weg te geven had. Ik had vanaf 15jarige leeftijd al geen ouders meer, dan leer je al snel hoe de hazen moeten lopen en dat de tering naar de nering zetten de enige oplossing is.
Ik ben in 1989 op kamers gaan wonen en betaalde toen 300 gulden per maand. Dat was inclusief gas/water en licht. Dat kon ik makkelijk betalen van mijn studiefinanciering. Verder waren er niet veel kosten. Eigenlijk alleen het ziekenfonds. Ik had een kleine tv met gratis nederland 1,2,en 3. Een koelkast, koffiezetapparaat,tafel en stoelen,en een matras op de grond. En internet bestond nog niet en om te bellen moest ik naar een telefooncel. Dus ja het was goedkoper. Alleen een kamer vinden was nog best moeilijk.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Internet was er wel en de mobiel ook beide waren echter wel erg duur.
Het was wel goedkoper wonen toen, ook als je de huurkosten zou omrekenen naar huidige tijd. Maar de staat van die goedkope woningen of kamers was vaak erg belabberd en de inrichting niet te vergelijken met de woningen of kamers van nu. Geen isolatie, geen dubbel glas, geen cv, geen keukenapparatuur zoals koffiezetapparaten, magnetron en vaatwasser, soms niet eens een warme douche. Huisraad (meubels, maar ook dekens, pannen, kooktoestelletje) en kleding haalden veel jongeren bij de kringloop. Met je wasgoed ging je naar de wasserette of naar je ouders. Bellen deed je in een openbare telefooncel op straat. Het woongenot was niet te vergelijken met de huurwoningen voor starters of studentenkamers van tegenwoordig. Dus ja, het was goedkoper, maar je had ook gewoon veel minder.

Helaas zijn er tegenwoordig nog steeds verhuurders die belabberde woonruimte verhuren maar daar wel de hoofdprijs voor vragen, met name bij studentenkamers. De vraag gaat volgens mij niet specifiek over studentenkamers maar over 'uit-huis-gaan' in het algemeen.

Of het veel makkelijker was weet ik niet, het was een keuze: ofwel je moest op kamers om te studeren, ofwel je wilde uit huis voor je vrijheid. Daar offerde je het comfort van je ouderlijk huis voor op. Hoewel er in die tijd ook veel gezinnen waren die in een huis zonder isolatie, cv en ander modern comfort leefden.

Los van de kosten voor het huren van de woning waren andere kosten van bestaan gemiddeld lager. Ofwel omdat zaken als laptops, tablets, internet, mobiele telefoons en netflix-abonnementen gewoon nog niet bestonden, ofwel omdat het toen heel normaal was om gewoon overal op je eenvoudige fiets naartoe te gaan in plaats van hippe scooters of (lease-)auto's te moeten betalen als je daar eigenlijk geen geld voor had.

Ook toen was het zo dat je in een (studenten-)stad meer per m2 betaalde dan in een rustig dorp. Ik huurder een kamer van 12m2 in Arnhem (wc, douche en keuken gedeeld met 5 anderen) en mijn broer huurder een huisje met eigen slaapkamer, woonkamer, keuken, wc, douche, bijkeuken en tuin in een dorpje in Groningen. Hij betaalde minder voor zijn hele woning dan ik voor mijn kamertje.
3 jaar geleden
ronron1212
3 jaar geleden
Internet en mobiel waren er al wel maar waren duur. @Inekez1