Kan mijn huurbaas een deurwaarder sturen zonder huurcontract?

Hallo,
Ik heb een tijd in een studentenhuis gewoond zonder huurcontract en heb elke maand met contante huur betaald. De laatste maand huur heb ik niet betaald en twijfel of ik dit zal doen of niet. Kan mijn huurbaas hierom een incassobureau/deurwaarder sturen of heeft hij geen poot om op te staan?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.4K
TurfGraver
3 jaar geleden
Contract is niet nodig.
Een mondelinge afspraak is namelijk ook geldig, alleen is de bewijslast bij geschillen moeilijker.
Als huurbaas aantoonbaar kan maken dat je er in hebt gewoond ben je de klos.
Utrecht
3 jaar geleden
Waarom zou je de laatste maand niet (willen) betalen?
vraagBraak1
3 jaar geleden
Aangezien je contant hebt betaald hebt en geen huurcontract hebt, is het moeilijk te bewijzen dat je daar met toestemming van de huisbaas hebt gezeten. Heb je misschien iemand die aanwezig was tijdens het maken van deze mondelinge afspraak? Dan kan deze persoon als bewijs dienen. De sleutels geven je misschien enig vorm van bewijs, maar dan moet je nog bewijzen hoe lang je die in je bezit hebt.
Pieterke
3 jaar geleden
Als jij die laatste maand daar gewoond hebt moet je die gewoon betalen. Als je hebt afgesproken er tot een bepaalde datum te blijven wonen maar je bent eerder weggegaan dan moet je ook betalen tot de afgesproken datum Een mondelinge afspraak is ook rechtsgeldig. Ik weet het niet zeker maar ik denk wel dat je huisbaas een deurwaarder of incassobureau mag inschakelen en geloof me, dat wil je niet meemaken. Dan krijg je misschien zo'n dubieus bureau aan de deur en daar kun je veel ellende mee meemaken weet ik uit ervaring.

Antwoorden (1)

Een deurwaarder mag alleen beslag leggen met toestemming van de rechter of de overheid. Vraag de deurwaarder daarom altijd of hij toestemming heeft en vraag bewijs hiervan. Dit is een officieel document zoals een vonnis, beschikking of dwangbevel.