Kun je een huis kopen zonder hypotheek?

Stel dat ik 150.000 euro hebt aan cash heb het gekregen van mijn overleden vader. Ik wil een huis kopen zonder hypotheek. Hoor ik nog wat te betalen of alleen stroom gas water ?

2.4K
TurfGraver
3 jaar geleden
Als je voor dat geld een huis koopt heb je alleen vaste lasten nog.
Inderdaad gas, water en elektra maar ook verzekeringen en onroerendzaak (gemeente) belastingen.
ArieVanDerMeer
3 jaar geleden
Maar moet er dan niet belasting betaald worden van dat 150.000 euro gaan ze niet vragen waar men dat geld vandaan heeft?
TurfGraver
3 jaar geleden
Dat gebeurt al op moment van schenking.
ArieVanDerMeer
3 jaar geleden
Weetje hoeveel dat kan kosten perjaar ?
TurfGraver
3 jaar geleden
Hangt van gemeente, huishouden, vebruik e.d. af.
SentWierda
3 jaar geleden
Hoeveel dat kost per jaar hangt af van de gemeente waar het huis staat (tarief OZB), de overeenkomsten met de water- en energieleveranciers en de verzekeringen (huis, inboedel).
ArieVanDerMeer
3 jaar geleden
Denk wel dat ze minimaal 7000 euro permaand willen
ArieVanDerMeer
3 jaar geleden
Ik bedoel per jaar
TurfGraver
3 jaar geleden
Wellicht heb je hier wat aan.
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bestaande-bouw/orienteren-en-budgetteren/vaste-lasten-koophuis#/
ArieVanDerMeer
3 jaar geleden
Wat een wet zeg ze pikken gewoon de geld van je erfenis belasting betalen over mijn gekregen erfenis wat een onzin !
ronron1212
3 jaar geleden
Een huis kopen voor 150.000 euro daar zul je niet veel voor kunnen kopen> Ja je zult als dat nog niet betaald is erfbelasting moeten betalen en nee de gemeente belastingen kosten geen 7000 euro per jaar maar hou het op 1000 per jaar.

Antwoorden (1)

Je betaalt in ieder geval €16.422 aan erfbelasting.
Ook betaal je WOZ aan de gemeente en waterschapsbelasting.
Uw eigen woning - het huis dus waar u echt woont - valt voor de fiscus niet onder uw vermogen dat belast wordt in box 3. Het valt in box 1, die heet dan ook Inkomsten uit werk en eigen woning.
Je betaalt bij de inkomstenbelasting 'forfaitaire huurwaarde' die tot het belastbaar inkomen wordt gerekend. In veruit de meeste gevallen bedraagt die huurwaarde 0,75% van de waarde van de woning.
Los van wat je moet betalen moet je ook beseffen, dat je tegenwoordig voor € 150.000 geen normaal rijtjeshuis kunt kopen.
Het antwoord op je vraag is dus JA, je kan zonder hypotheek een huis kopen, maar zeer waarschijnlijk niet voor € 150.000.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
Huurwaardeforfait ligt toch een beetje anders.
https://www.eigenhuis.nl/hypotheken/belastingen/inkomstenbelasting/geen-of-kleine-hypotheekschuld#/
ronron1212
3 jaar geleden
Je huis wordt berekend aan de hand van de woz waarde als er een hypotheek op het huis rust dus rente wordt betaald is die in mindering van het waarde beslag dus wordt die veel minder dan 0,75 @elders161 lees je links nog eens goed door.
SentWierda
3 jaar geleden
@elder161. Waar staat het huis, in de Randstad of daarbuiten? Daarbuiten betaal je de helft...
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda dan nog 150.000 is niet veel voor een redelijk huis. en de helft is een beetje overdreven.
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212. Het probleem dat de vraagsteller nog wel tegenkomt is k.k. (kosten koper). Als je k.k. niet hebt ingecalculeerd wordt het een lastig verhaal.
ronron1212
3 jaar geleden
Dat is ongeveer 5 0f 6% dus ach.