Heeft mijn zoon een onttrekkingsvergunning in Leiden nodig?

Wij willen een huis kopen in Leiden en mijn zoon mede-eigenaar maken. Hij gaat er zelf wonen. Aan hoeveel andere studenten mag hij een kamer verhuren zonder dat hij een onttrekkingsvergunning nodig heeft? Wij hebben begrepen dat hij als eigenaar er dan maximaal 2 studenten bij in mag laten wonen. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (1)

Je zoon kan maximaal aan 1 persoon een kamer verhuren zonder onttrekkingsvergunning. Als je zoon zelf minimaal 60% van de woning gebruikt en de verhuurder kamer minimaal 12 m2 is, dan valt dit onder 'inwoning' of hospita verhuur.

Bij het verhuren van 2 of meer kamers, waarbij zoon zelf ook een deel van het huis bewoont, is al sprake van 3 onzelfstandige wooneenheden en daar is een onttrekkingsvergunning voor nodig.

Zo'n vergunning krijg je niet zomaar in Leiden. Informeer hier heel goed naar voordat je tot aankoop overgaat, tenzij het ook een optie is om slechts 1 kamer te verhuren.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi Ineke, hartelijk dank voor je antwoord! Nog even voor alle duidelijkheid: Dit geldt dus ook als we mijn zoon (mede)eigenaar maken van het huis? Ik hoor zulke tegenstrijdige verhalen.
Inekez1
3 jaar geleden
Ja. Er wordt gekeken naar het aantal wooneenheden. Of er 3 kamers verhuurd worden of dat er 2 verhuurd worden PLUS 1 in eigendom maakt niet uit. Het is in beide gevallen 3 kamers en daarvoor is een vergunning noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Duidelijk. Heel hartelijk dank voor het beantwoorden van mijn vraag!