Huur woning komt nu boven de huurtoeslag uit, wat kan ik doen als ik dat niet kan betalen?

Ik huur een woning van een stichting (geen woningbouw), al 13 jaar. Moest daarvoor wel ingeschreven staan bij Woningnet. De huur was 13 jaar geleden rond de 400 euro. Nu dreigt het boven de huurtoeslaggrens te komen. Heb een minumum inkomen. De huur gaat elk jaar maximaal omhoog (klopt allemaal, ook het puntensysteem klopt). Alles wat boven de huurtoeslaggrens komt, moet je zelf gaan betalen, dat is financieel niet te doen, dus moet ik mijn huis uit? Of mis ik iets? Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik zou eerst even kijken of je in een vrije sectorwoning woont of niet. Bepaalde kenmerken die je noemt wijzen namelijk wel op sociale woningbouw, maar andere kenmerken niet. Het checken kun je doen via deze link:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/vraag-en-antwoord/woon-ik-in-een-sociale-huurwoning-of-niet Onderaan het artikel staan enkele andere linkjes die mogelijk op jouw situatie van toepassing zijn.

Het beste antwoord

Omdat je de woning al huurde voordat de huur boven de toeslaggrens uitkwam, houd je je recht op huurtoeslag. Je huurtoeslag wordt elk half jaar vastgesteld en zal vanaf nu telkens het maximale bedrag aan huurtoeslag zijn. Stijgt je huur in de toekomst verder, dan stijgt je huurtoeslag niet automatisch net zo veel mee. Hoeveel de huurtoeslag stijgt is dus niet meer afhankelijk van je huur, je krijgt gewoon het maximale. Stijgt je huur wel elk jaar met een aantal tientjes per maand, dan ontstaat daar dus wel een probleem.

Overleg eens met je verhuurder. Blijkbaar hanteert hij jaar in jaar uit een forse huurverhoging als je in 13 jaar van 400 naar ruim 700 gaat. Nog een jaar verder en je betaalt het dubbele van toen je er kwam wonen! Het is voor een verhuurder niet verboden om de huur elk jaar te verhogen (tot een bepaald percentage dat elk jaar wordt vastgesteld), maar het is ook zeker niet verboden om de huurverhoging iets te matigen. Als hij tevreden is over jou als huurder kun je best eens bespreken of de huurverhoging vanaf nu niet in de pas kan lopen met de verhoging van de huurtoeslag, zodat het voor jou betaalbaar blijft.

Elke zelfstandige woning met een huur onder de huurtoeslaggrens op het moment dat je het huurcontract aangaat (in jouw geval ongeveer 400 euro), is een sociale huurwoning. Het maakt niet uit of de verhuurder een stichting is of een woningbouwvereniging of een particulier. Jij huurt een sociale woning, ook als je woning nu volgens het puntensysteem een huur boven de huurtoeslaggrens zou mogen hebben. De maximale huurprijs die de verhuurder middels jaarlijkse huurverhoging mag vragen, wordt bepaald door het puntensysteem. Het is dus niet zo dat de huurtoeslaggrens het maximum is tot hoever jouw huur mag stijgen.

Bij elke huurverhoging hoor je een brief te krijgen van je verhuurder met daarin een voorstel (!) voor de huurverhoging. Daar hoef je niet mee akkoord te gaan! Dat heb je tot nu toe (misschien stilzwijgend) wel gedaan. Bij de volgende huurverhoging - of al eerder in een gesprek met je verhuurder - leg je jouw situatie uit en vraag je de huurverhoging aan te passen aan de verhoging van de huurtoeslag, of de komende jaren op het zelfde bedrag te laten staan wat het nu is. Hij hoeft daar echter niet mee akkoord te gaan, maar mag de huur ook niet verder laten stijgen dan het puntensysteem toestaat voor jouw woning.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dank je wel Inekez! ik ga een gesprek met de verhuurder aanvragen.