Hoeveel kost een makelaar bij de zoektocht maar een huis?

Als je een makelaar inschakelt om voor jou te zoeken naar een huis, hoeveel kost dat dan. Hoort dit standaard bij de kosten koper en hoeveel procent dan of is hier een ander bedrag voor berekend? En ligt dit ook aan hoe lang je zoekt naar een huis.

1.8K
ronron1212
3 jaar geleden
https://www.hypotheker.nl/begrippenlijst/huis-kopen/kosten-koper/

Antwoorden (1)

"Wat gaat een aankoopmakelaar kosten?
Veel potentiële huizenkopers vragen het zich af: wat gaat een aankoopmakelaar kosten? Het antwoord op deze vraag varieert afhankelijk van verschillende factoren. Kies jij bijvoorbeeld voor een makelaar met een vast tarief of laat je het onderhandelingsresultaat meewegen in de prijs?"

Kortom: een kwestie van afspraak.

Met "kosten koper" wordt normaal gesproken bedoeld: de kosten van de overdrachtsbelasting en de kosten van de notaris voor de leveringsakte.
(Ook) de vereniging eigen huis zegt:

@ Wat kost een aankoopmakelaar?
Dat verschilt per aankoopmakelaar. Er zijn geen vaste tarieven voor. Vaak is de vergoeding een percentage van de aankoopprijs, maar er zijn ook makelaars die werken met een vaste prijs. Vraag altijd bij meerdere aankoopmakelaars een offerte op, zodat je die met elkaar kunt vergelijken. En kijk goed of het tarief met of zonder 21 % btw is.@
Dat laatste vind ik een wat merkwaardig advies omdat aan particulieren altijd prijzen inclusief btw afgegeven moeten worden.
Toegevoegd op 18 mei 2020 19:24: tekst