Mag een huurwoning bezichtigd worden, terwijl de huidige bewoners er nog wonen?

Mag een woningbouwvereniging een woning bezichtiging doen als de huidige huurders er nog wonen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.4K
Ritsuka
4 jaar geleden
Heb ik ook gehad, werd netjes afspraak gemaakt wanneer ze langskwamen.
Kon mooi overleggen wat de nieuwe huurder wilde overnemen
SentWierda
4 jaar geleden
De vraagstelling is niet duidelijk over wat de vraagsteller beoogt te weten te komen. Wil Alvin45 graag dat de woning wordt bezichtigd in bewoonde staat of heeft Alvin45 daar moeite mee?
Meestal wordt het door de huidige bewoners op prijs gesteld dat de woning kan worden bezichtigd - omdat dan de mogelijkheid bestaat tot overname van diverse goederen; bijvoorbeeld gordijnen/lamellen. Er is dan sprake van een financieel voordeel.
Zonder bezichtiging moet de woning geheel kaal worden achtergelaten.

Antwoorden (2)

Dat mag alleen als de bewoners die er nog wonen ervan op de hoogte zijn gebracht door de woningbouwvereniging .
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Dit antwoord suggereert dat de huidige bewoner de medewerking mag weigeren. Dat is niet het geval.
Ja, als huurder ben je verplicht mee te werken aan het verzoek van je verhuurder om potentiële huurders (of kopers) binnen te laten kijken. De verhuurder moet de datum en tijd wel in overleg met de huidige huurders stellen, zodat die bij de bezichtiging ook thuis kunnen zijn. Heb je persoonlijke spullen waarvan je niet wil dat anderen die zien, pak die dan in in verhuisdozen voordat de bezichtiging is, of gooi desnoods alles op je bed met een deken erover.
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Ter bevestiging: Boek 7 Burgerlijk Wetboek (BW)
Artikel 223
-
De huurder van een onroerende zaak of een gedeelte daarvan is, indien de verhuurder tot verhuur na afloop van lopende huur of tot verkoop wenst over te gaan, verplicht te dulden dat aan de zaak de gebruikelijke kennisgevingen van het te huur of te koop zijn worden aangebracht, en aan belangstellenden gelegenheid te geven tot bezichtiging.
-