wat is een normale courtage voor een makelaar eigenlijk?

Er worden veel verschillende dingen genoemd links en rechts, en vraag me dus af wat normaal is en waar ik op moet letten. Wie kan mij meer vertellen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.8K
SentWierda
4 jaar geleden
Onduidelijke vraag. Gaat het een verkoopmakelaar of een aankoopmakelaar?
SentWierda
4 jaar geleden
Makelaars kunnen kopen/verkopen of verhuren. Bij verhuren heet het niet courtage maar waarborgsom en dat bedrag kan uiteenlopen van vele honderden tot vele duizenden euro's. Voor een mij bekende mini-huurwoning (45 m2) is onlangs 3000 euro waarborg betaald.
ronron1212
4 jaar geleden
@SentWierda borg is geen loon of kosten van een makelaar maar een som geld die bij het opzeggen van de huur weer terug betaald wordt als het his in goede staat wordt opgeleverd. Dus dat heeft niets met de vraag te maken.
SentWierda
4 jaar geleden
Als huurder ervaar je een waarborgsom als een kostenpost, a.h.w. courtage. En het is de vraag of je dit betaalde bedrag t.z.t. terugkrijgt, als je kunt aantonen volledig recht te hebben op terugbetaling. Meer hierover (hoe-krijg-ik-mijn-waarborgsom-terug?) op de website van de Woonbond: www.woonbond.nl
ronron1212
4 jaar geleden
@SentWierda dan is alleen als je met een on berouwbare verhuurder te maken hebt. Maar het heeft niets hoe dan ook met courtage te maken.

Antwoorden (1)

de kosten voor een makelaar zijn ongeveer 1,5% van de aankoopprijs. Daarnaast heb je nog de andere kostenkoper zoals overdrachtsbelasting 2% taxatie 500 notaris om maar een paar te noemen.
Toegevoegd op 19 januari 2020 09:12: bron
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Het hangt ervan af of de koper k.k. (kosten koper) koopt of v.o.n. (vrij op naam).
SimonV
4 jaar geleden
+ De gemiddelde courtage van een makelaar ligt in 2020 tussen de 1% en 2% van de (ver)koopsom van een woning. Zoals je ziet is dit een ruime prijsmarge waarin makelaars opereren, want sommige partijen rekenen bijna dubbele tarieven in vergelijking met anderen. Voor jou als (ver)koper is het dan ook zaak de partij met de beste prijs-kwaliteitsverhouding te vinden.
Staar je niet blind op de hoogte van de makelaarscourtage. Vraagt jouw verkoopmakelaar meer courtage dan zijn gemiddelde collega, maar weet hij alles van de lokale markt, klikken jullie goed en is hij een kei in onderhandelen? Dan verdient hij zichzelf zowel financieel als gevoelsmatig ruimschoots terug.
(In de bron staat 1,25% en 2,25%; te hoog, denk ik)
https://www.makelaarkosten.nl/gemiddelde-courtage-makelaar/
ronron1212
4 jaar geleden
Ja dan koop je dus een compleet nieuw huis en niet een die al bewoond geweest is. De vraag gaat echter over de courtage van de makelaar dus mag je wel aannemen dat het om een bewoond huis gaat.