Opzeggen huur binnen 1 jaar, is dat mogelijk na 9 maanden met 3 maanden opzegtermijn?

Ik verhuur mijn appartement, onder de volgende voorwaarden.

Onbepaalde tijd met een minimum duur van twaalf (12) maanden
-partijen kiezen, mede met het oog op de investeringen die zij in het kader van deze huurovereenkomst doen, nadrukkelijk niet voor de mogelijkheid van een kortdurende huurovereenkomst, maar voor een langdurige(re) en bestendige(re) huurrelatie welke minimaal twaalf (12) maanden zal duren;
-partijen kiezen nadrukkelijk om geen gebruik te maken van het huurregime van twee (2) jaar (zelfstandige woonruimte) of vijf (5) jaar (onzelfstandige woonruimte) of korter ex artikel 7:271 lid 1 Burgerlijk Wetboek;
- deze huurovereenkomst kan gedurende de minimumtermijn van twaalf (12) maanden niet tussentijds door partijen worden opgezegd omdat deze huurovereenkomst niet valt onder het huurregime van twee (2) jaar (zelfstandige woonruimte) of vijf (5) jaar (onzelfstandige woonruimte) of korter ex artikel 7:271 lid 1 Burgerlijk Wetboek;
- aan huurder komt huurbescherming toe vanaf aanvang huurovereenkomst.

Kan ik na 9 maanden met inachtneming van de 3 maanden opzegtermijn, de huur opzeggen?

Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
7.8K
TurfGraver
4 jaar geleden
Je mag na 1 maand al opzeggen, als je maar minimaal 12 maanden huurt.
Dus opzegt per 12+ maanden na start huur.
Antoni
4 jaar geleden
@Turfgraver, de vraagsteller is de verhuurder, niet de huurder.

Antwoorden (3)

In het huurcontract staat:- deze huurovereenkomst kan gedurende de minimumtermijn van twaalf (12) maanden niet tussentijds door partijen worden opgezegd.
Dat wil zeggen dat je niet bij 9 maanden kunt opzeggen.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hi, ik moet als verhuurder 3 maanden opzegtermijn in acht nemen. Dus als ik wil dat ze er na een jaar uitgaan, dan moet ik toch binnen de 9 maanden opzeggen?
Computoon
4 jaar geleden
Ja, maar er komt meer bij kijken. "Uw verhuurder mag de huur opzeggen bij wanprestatie, dringend eigen gebruik, een nieuwe huurovereenkomst of een geldend bestemmingsplan." Verder vraag je in je brief "om binnen 6 weken schriftelijk te laten weten of de huurder, en eventuele medehuurders, akkoord gaan met de huuropzegging. Het huurcontract wordt pas beëindigd als de huurder, en eventuele medehuurder(s), schriftelijk instemt met de huuropzegging. Stemt de huurder niet in, dan kunt u na 6 weken naar de rechter gaan. De rechter doet een uitspraak over de rechtmatigheid van de opzegging en geeft eventueel een datum voor ontruiming van de woning."
Als verhuurder heb je een opzegtermijn van 3 maanden. Als je wil dat na 12 maanden de huur eindigt, zul je dus na 9 maanden de huurder een brief moeten sturen met de mededeling dat 3 maanden later de huur eindigt.

De huurder heeft huurbescherming en hoeft niet akkoord te gaan met de beëindiging van de huurovereenkomst. Gaat de huurder niet akkoord en wil je als verhuurder toch dat de huurder vertrekt, dan zul je met een geldige reden naar de rechter moeten om ontbinding van de huurovereenkomst af te dwingen.

Zie voor de regels mbt 'geldige reden' de link. Uiteindelijk beslist de rechter of de reden geldig is en of het belang van de verhuurder zwaarder weegt dan het belang van de huurder.

Hou er rekening mee dat je mogelijk een verhuisvergoeding moet betalen aan je huurder als je de huur opzegt. Of dit het geval is hangt af van de reden van opzeggen. Bij sloop of renovatie van de woning is dat sowieso het geval. De verhuiskostenvergoeding is wettelijk bepaald en momenteel ruim 6000 euro.
4 jaar geleden
Allereerst: ik zou dit contract na laten kijken door een jurist met kennis van zaken op dit gebied.

Je noemt het een contract voor onbepaalde tijd maar de "ondergrens" zit er al in. Je kunt beter alleen de datum noemen tot wanneer de huurder de huurovereenkomst niet mag opzeggen. Maar bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd kan de huurder als opzegperiode de tijd tussen twee huurbetalingen hanteren, meestal is dat een maand.

Je stelt dat de huurders recht op huurbescherming hebben. Houd er rekening mee dat ze van dat recht gebruik gaan maken als je ze "eruit wilt zetten".

Maar inderdaad: op basis van deze overeenkomst kun je ze, rekening houdend met een opzegtermijn van 3 maanden, de huur opzeggen.

Ik neem aan dat je "juridisch gedoe" wil voorkomen. De eerste stap is dan de overeenkomst laten nakijken door een jurist, volgens mij vallen er wat gaten in te schieten.
En de opzegging moet aan wat meer eisen voldoen dan alleen de tijdigheid.
Toegevoegd op 14 december 2019 18:24: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hi, bedankt voor je reactie. Denk inderdaad dat het gezien deze toevoeging: - aan huurder komt huurbescherming toe vanaf aanvang huurovereenkomst, het niet mogelijk is om op te zeggen door mij.
Inekez1
4 jaar geleden
Ook zonder die zin in je huurcontract heeft de huurder huurbescherming. Uitzonderingen gelden echt alleen voor tijdelijke contracten die voldoen aan de voorwaarden voor tijdelijke contracten. Elk ander contract is automatisch voor onbepaalde tijd, al dan niet met een minimumtermijn, waarbij de huurder dus huurbescherming heeft.