In het algemeen wel.
De exacte regels verschillen per gemeente/regio/woningcorporatie. Meestal is er een inkomenseis, soms alleen bij aanvaarding, soms al bij inschrijving.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Bron want er is wel degelijk landelijk een inkomens eis waar je niet boven mag verdienen.
ronron1212
4 jaar geleden
@tinus1969
Grote steden als Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht hebben lange wachtlijsten voor sociale huurwoningen. Om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning dient een huurder zich in te schrijven bij de gemeente die bepaalt hoe de woningen worden verdeeld. Ook is er een huisvestingsvergunning nodig. Deze kan verkregen worden bij de desbetreffende gemeente. De corporatie die de woning verhuurt, kan eisen stellen aan het minimale inkomen en de gezinsgrootte van de huurder. Verder mag het inkomen niet te hoog zijn. Woningcorporaties moeten jaarlijks minimaal 80 procent van de vrijkomende sociale huurwoningen toewijzen aan huishoudens met een inkomen van maximaal €36.798 (2018). Hoogstens 10 procent mogen ze toewijzen aan huishoudens met een inkomen tussen de €36.798 en €41.056. De overige 10 procent mag door woningcorporaties vrij worden toegewezen. Hierbij dienen ze wel voorrang te geven aan kwetsbare huishoudens, oftewel mensen die extra dringend op woonruimte wachte
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dit is geen duidelijk, helder antwoord.
In het algemeen wel geeft toch geen beeld van de werkelijkheid.
De grens voor sociale huurwoningen in Nederland is voor elke gemeente gelijk.
Al had je er een bron bij geplaatst van een gemeente.
Hier kan de vraagsteller niks mee.
tinus1969
4 jaar geleden
het lastige lijkt me, dat er geen universeel antwoord mogelijk is - uiteindelijk kan de vraagsteller weinig meer doen dan op de website kijken van de gemeente/regio/woningcorporatie wat de precieze eisen zijn van zijn gemeente/regio/woningcorporatie.
ronron1212
4 jaar geleden
@tinus1969
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woningcorporaties/toewijzen-betaalbare-woningen
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een antwoord als:
Ja dat kan, indien jouw inkomen niet meer is dan......
En de huurgrens ligt bij.....
Natuurlijk kan er een afwijking zijn van......%
Dit kun je vinden in......
Dan vind ik de basis van het antwoord toch universeel.