heb je rechten als je onderhuurt zonder contract dus mondeling maar wel alle gesprekken via app heb?

wij huren een huis dat wat van de woningbouw is dat wisten wij niet. De verhuurde verhoogd steeds de huur omdat hij schulden heeft. Er is alleen modeling overheen gekomen dat we het huren de prijs is best hoog vior het soort huis de huren liggen in die buurt niet zo hoog. We hebben wel via app,marktplaats ,app,en berichten bewijs dat hij inder huurd en zelf van mij schoonmoeder geld heeft aan genomen voor borg achter ons om. Wat zijn onze rechten in dit huis???

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Dit ligt best gecompliceerd...

Mondelinge toezeggingen zijn in Nederland rechtsgeldig. Ze zijn moeilijk te bewijzen, maar het helpt dat je ze ook zwart-op-wit hebt. Als is het dán weer lastig te bewijzen dat de afzender het zelf ook getypt heeft.
Maar afgezien van dát het je wél een soort van contract dus ook rechten.

Maar...

Je onderhuurt. Vrijwel geen enkele woningbouwvereniging staat dat toe. Dat maakt het "contract" ook meteen weer ongeldig en zul je het huis uit moeten, wanneer het punt-bij-paaltje komt.

Er vanuitgaande dat je redelijkerwijs niet kon vermoeden dat je onderhuurt lijdt je dus schade. Die schade kun je in theorie verhalen bij de gene die je dat ongeldige contract heeft aangeboden.

Maar ook daar stuit je op problemen.
1) De kans is er groot dat je redelijkerwijs tóch kon vermoeden dat je onderhuurd. Dan ligt een groot deel van de verantwoordelijkheid, en dus de schuld ook bij jou.
2) De 'verhuurder' heeft schulden, schrijf je. Je kunt wel bij hem claimen, maar van een kale kip valt niet te plukken.

Het belangrijkste advies is:
1) ga onmiddellijk op zoek naar nieuwe woonruimte !
2) loop eens bij een rechtswinkel binnen. Zij kunnen je het beste met de details helpen.
3) ik weet niet hoe groot de nood is, maar soms werkt het om gewoon eerlijk te zijn en de situatie aan de woningbouwvereniging voor te leggen om te zien of je samen tot een oplossing kunt komen.

Een v.w.b. de huurverhogingen... onderhandelen is een kunst. Vraag de 'verhuurder' een of hij wérkelijk iemand anders heeft die die (telkens hogere) prijs wél wil betalen. Bovendien, als hij je er echt uit zet... dan zou je best de woningbouwvereniging kunnen tippen dat hij onderverhuurt. Wil hij dat wel ?
(Dreigen is niet netjes, maar telkens de huur verhogen tot ver boven de billijke prijs is dat óók niet !)
teusvh
5 jaar geleden
Maakt onderhuur de overeenkomst ongeldig?
M.i.is het zo dat je wel degelijk een geldige overeenkomst hebt, maar dat de huurder onrechtmatig handelt jegens de verhuurder/eigenaar. Als die eist dat de onderhuur eindigt heeft de huurder een probleem. Hij kan immers niet meer leveren wat hij gecontracteerd heeft. Als onderhuurder kun je dan schadevergoeding eisen. Behalve als je wist dat er sprake was van onrechtmatige onderhuur, dan is je claim niet te goeder trouw. Maar dat moet de huurder, op wie je die claim hebt, dan wel aannemelijk maken .