Mag een verhuurder de borg verrekenen met de jaarafrekening van gas water licht?

Verhuurder wilt onze borg niet terugstorten na beëindigen van huurcontract. Huurprijs was inclusief g w l, wel staat er in het contract uitgesplitst wat we per onderdeel als voorschot moesten betalen;
- 30,- gas
- 20,- elektra
- 10,- water
We hebben 5 jaar de woning gehuurd, nooit een jaarafrekening gezien. Tot hij ons meldde bij opzegging dat we teveel hebben verbruikt over 2017.

De voorschotten zijn erg laag als ik het vergelijk met gemiddelden van huishoudens.

Mijn vraag is..mag dit zomaar? Onze borg die we in 2013 hebben voldoen was 1000,-

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
14.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, ik heb hem al een mail gestuurd met een verzoek tot betaling! Maar nu zegt hij omdat het een all inclusive prijs is dat hij het wel met de borg mag verrekenen. Ik kan op het internet vrij weinig vinden dit onderwerp. Ook al contact gehad met huurcommissie maar ze kunnen me niet verder helpen omdat het om een geliberaliseerde huurwoning is. Dus met andere woorden ik moet gelijk een dagvaarding op laten stellen en via kantonrechter laten lopen maar wil weten of ik in mijn gelijk sta. Want ik lees ook dat hij gelijk heeft omdat het om all inclusive gaat en alle variabele nutsvoorzieningen daarmee verrekend mogen worden.

Antwoorden (1)

Bij einde van het contract moet de borg in principe terugbetaald worden. De verhuurder mag de borg alleen inhouden of verrekenen als er sprake is van een huurachterstand of als er gebreken zijn aan de woning die voor rekening van huurder komen. Een verhuurder mag de waarborgsom niet achterhouden in afwachting van een eindafrekening van bijvoorbeeld een energieleverancier.

Alleen als de verhuurder een duidelijke jaarafrekening heeft van de energiekosten, kan hij het bedrag dat jullie te weinig hebben betaald van jullie vragen. In dat geval is verrekening voor beide partijen handig, anders ben je hetzelfde geld alleen maar op en neer aan het schuiven.

Als er nooit eerdere jaarafrekeningen zijn geweest, kan hij tot maximaal 2 jaar nadat de jaarafrekening er had moeten zijn het alsnog berekenen. De jaarrekening moet in principe voor 1 juli van het opeenvolgende kalenderjaar worden gemaakt. Dit houdt in, dat er alleen over 2016, 2017 en 2018 een nabetaling van de energiekosten kan worden berekend. Hiervoor zal de verhuurder dus wel over al deze jaren met een duidelijke berekening moeten komen. Het zou wel heel toevallig zijn als dat totaal precies op 1000 euro uitkomt!

Zomaar de hele borg inhouden onder het mom van energiekosten verrekenen kan dus niet!

Laat je verhuurder schriftelijk (of via mail) weten dat je het er niet mee eens bent. Je kunt een voorbeeldbrief downloaden om de borg terug te eisen. Ook kun je eisen dat hij met de jaarafrekeningen komt, maar als de borg wordt terugbetaald is dat alleen in het voordeel van de verhuurder aangezien jullie dan wellicht alsnog moeten nabetalen. Wil hij een nabetaling, dan zal hij zelf met de jaarafrekeningen moeten komen.
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Mooi en uitgebreid antwoord. (plus !)