Heeft de aanwezigheid van ouderen in een buurt of VVE een nadelig effect op waarde als jonge kopers?

Veel huizen in Den Haag zijn in handen van "vergrijzende eigenaren", vaak ook in een VVE constructie (Haagse portiekwoningen). Een belangrijk deel daarvan is boven pensioengerechtigde leeftijd. Ouderen willen rust ("ik hoor weer eens kindervoetjes"). Jonge gezinnen hebben de (hoorbare) ruimte nodig. Stel dat een huis vrijkomt in zo'n VVE met voornamelijk ouderen: heeft de aanwezigheid van ouderen in zo'n VVE een nadelig effect op de waarde van de vrijkomende woning? In dit geval vooral door jonge(re) aspirant kopers met kinderen of kinderwens. Graag serieuze expert reactie.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K
ronron1212
5 jaar geleden
of VVE een nadelig effect op waarde wat bedoel je hiermee koophuizen in deze vorm dus portiek of anders moeten een vve zijn.
TurfGraver
5 jaar geleden
De ene aspirant koper zal zeggen "heerlijk rustig buurt zonder kinderen" een ander "pff grijs saai buurt zonder leven".
Aan de makelaar om de boel te verkopen. ;)
Ivana
5 jaar geleden
Je moest een weten hoe vaak er op mij, als oudere, een beroep gedaan wordt door jongeren.
Dat maakt het leven voor hen gemakkelijker en voor mij waardevoller. Juist de mix van generaties maakt de buurt bruisend van leven. Antwoord op je vraag: nee, de waarde van je huis hangt niet af van de leeftijd van de andere bewoners en al zeker niet van een VVE, die in vele gevallen verplicht is als de bouw van de woningen daarom vraagt
LeonardN
5 jaar geleden
Als ik kon kiezen uit twee verder gelijkwaardige huizen (binnen) met als enige verschil dat bij de 1 een VVE zit en de ander niet, zou ik kiezen voor degene zonder VVE. Als alleenstaande dertiger zou ik liever een huis kopen in een buurt met ouderen dan met jonge gezinnen. Er zullen (imo) weinig mensen denken aan het "zeurende-ouderen"-idee. Veel meer mensen zullen denken aan het "schreeuwende-kinderen"-idee.

Antwoorden (1)

Nee een buurt verjongt nu eenmaal dus ouderen zullen er altijd blijven en jongeren zullen ook steeds weer opnieuw komen om huizen te kopen.