Mag je in een studio met 2 mensen in totaal wonen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
12.2K
Ritsuka
5 jaar geleden
Dat ligt aan de voorwaarden van het huurcontract. Of is het koop?
Amadea
5 jaar geleden
't Is minstens de derde keer dat je het vraagt. Niet tevreden met de eerdere antwoorden?
Als je ons vertelt om welke studio's het gaat kunnen wij opzoeken wat daarover geschreven staat.

Antwoorden (1)

Je geeft erg weinig informatie m.b.t. je situatie. (Wat is de onderlinge relatie, kat het om koop, huur, wat staat er eventueel in het contract, in welke gemeente staat de studio ?)

Ik ha daarom even uit van het algemene concept "Woningdelers"

Woningdelers zijn een groep mensen die samen een gezamenlijk huishouden vormen, ook wel een woongroep genoemd.

Dat wil zeggen dat zij op hetzelfde adres wonen en zij samen een ‘economisch-consumptieve eenheid’ vormen. In normaal Nederlands: Een verzameling van meer personen die een woonruimte bewoond en daar zichzelf voorziet, of door derden wordt voorzien, in dagelijkse levensbehoeften.
Om dit weer te vertalen naar begrijpelijke taal: je woont samen met meerdere personen en deelt de lasten en zorgt voor elkaar.

De landelijke eisen van het woningdelen zijn de volgende:

Voorwaarden bewoners

* Woningdelen is alleen toegestaan in woningen met een huur boven € 699,48 – via de vrije sector.
* Woningdelen zijn verplicht om zich te melden bij de gemeente.
* Er is sprake van één huurcontract op naam van alle leden van de woongroep en er is geen huurrelatie tussen de bewoners onderling, want zij zijn gelijkwaardig op dat punt.
* Bij vertrek van een medehuurder bepalen de achtergebleven huurders onderling wie de nieuwe medehuurder wordt (ook wel coöptatie genoemd).
* De huurders maken gebruik van een gemeenschappelijke rekening voor het betalen van de huur en vaste lasten zoals elektriciteit en water.
* Een gezamenlijke bankrekening hebben waarvan de huur wordt betaald.

Voorwaarden woning

* Elke bewoner heeft een eigen kamer die voldoet aan de minimale eisen uit het Bouwbesluit. Er is een extra, gemeenschappelijke verblijfsruimte (een woonkamer, eetkamer of keuken).
* De woning moet voldoen aan eisen voor geluidsreducerende maatregelen om overlast in de leefomgeving te voorkomen.
* Als er in de woning vijf of meer personen wonen, moet een gebruiksmelding plaatsvinden conform het Bouwbesluit en moet voldaan worden aan de eisen voor bijvoorbeeld (brand)veiligheid.

Maar aan woningdelen zijn per gemeente andere regels verbonden.

In de bron is nog (veel) meer informatie per (grote) gemeente vermeld.
tinus1969
5 jaar geleden
Ik vraag me af of het idee van woningdelers van toepassing is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Dat is precies het probleem ! We weten het niet. (Dat schrijf ik ook in mijn eerste alinea !)
Maar als ik geen aannames kan doen, dan is deze vraag in deze vorm niet te beantwoorden.