Kan ik een huis kopen en direct verhuren als ik nog bij mijn ouders woon?

Ik ben een 19 jarige belg en zou graag een huisje kopen om te verhuren zolang ik bij mijn ouders woon. Ik werk sind oktober 2017. Dit zou mijn eerste huis zijn, dus vroeg ik me af of dit wel mogelijk is indien ik een lening zou krijgen? Loon is ongeveer een 1900 euro netto.
Ik heb iets gevonden van 75000 euro exclusief kosten (klein huisje in een goedkope regio) met al huurders in (450 euro/maand). Graag had ik een beetje raad gekregen van jullie.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.8K
TurfGraver
5 jaar geleden
Geen idee wat toestand in België is maar eken jezelf niet rijk.
Over ontvangen huur mag je belasting betalen (inkomen) en als er iets mankeert moet je voor de huurders de boel oplossen (kosten). Goed uitrekenen voordat je er aan begint (als je al een hypotheek vesterker vindt bij onder verhuur ).
Antoni
5 jaar geleden
@TurfGraver, als een eigenaar zijn huis, zijn eigendom, verhuurt is er geen sprake van onderverhuur.
TurfGraver
5 jaar geleden
Verkeerde term Antoni.
Maar niet alle hypotheek vesterkers zijn er dol op als jij je eigendom (betaald met hun centen) verhuurd. ;)

Antwoorden (2)

Ik denk dat het eigenlijk gewoon kan want als jij het huis koopt is het tenslotte jou huis dus wie zou je tegen houden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
gvrox
5 jaar geleden
De bank zou je bijvoorbeeld tegen kunnen houden.
Hangt af van hoe je het betaald danwel financiert.

Als je middels een hypotheek een huis koopt, zal in de voorwaarden staan dat verhuur/onderhuur niet toegestaan is. Dit om de reden dat het huis als onderpand dient, en de bank er aanspraak op wil kunnen maken als er niet aan de financiële verplichtingen worden gedaan. Ga jij het huis verhuren, belemmert dit de bank, want huurders zijn vrij goed beschermd. Een bank staat verhuur dus niet toe wanneer het huis als onderpand niet, wat defacto zo is als het middels een hypotheek wordt gefinancierd.
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Let op: het verhuurverbod is standaard in Nederlandse hypotheekovereenkomsten. In België is de situatie iets anders, vooral omdat verhuur door particulieren veel gewoner is.