Wie is er verantwoordelijk voor de afvoer van hemelwater bij een huurwoning?

Via de woningbouw huur ik een woning, echter na 1 bui regen staat mijn tuin volledig blank en het duurt ook dagen voordat dit weer weg is. Ik heb contact gehad met de woningbouw en zij hebben onderzoek gedaan of er een drainage onder de tuin ligt welke moet worden doorgespoten. Deze blijkt er niet te liggen en de aanleg hiervan zou voor mijn rekening zijn. Klopt dit? Is het niet zo dat de verhuurder in bepaalde mate moet zorgen voor de afvoer van hemelwater?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
12.2K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Graaf eens een gat van een meter diep en kijk wat er dan gebeurt.
Ergens zit er een laag (klei, leem, o.i.d.) waar het water niet doorheen komt. Zakt het water snel weg, dan worteldoek en grind erin)

Antwoorden (3)

De eigenaar van de grond is primair verantwoordelijk voor de afvoer van regenwater in de tuin. In jouw situatie is dat waarschijnlijk de woningcorporatie of de gemeente. Je kunt dat bij het kadaster navragen. Het is overigens vreemd dat de corporatie dit probleem niet oppakt. Een (sociale) verhuurder hoort bij dit soort kwesties op te komen voor de belangen van de huurder, ongeacht de vraag wie voor de kosten opdraait.
Ik raad je aan om contact op te nemen met het Juridisch Loket over de vraag welke vervolgstappen je het beste kunt ondernemen. Dat kan zijn een gang naar de Huurcommissie, naar de Geschillencommissie van de betrokken corporatie, of naar de gemeente.
Gelet op de wettelijke zorgplicht van de verhuurder, is het primair de taak van de woningcorporatie om dit probleem op te lossen. Hoe de verhuurder dit doet en wie uiteindelijk de rekening betaalt, is niet jouw probleem. Op grond van de Woningwet heb je recht op ongestoord woongenot en daarvan is in de huidige situatie geen sprake. In overleg met het Juridisch Loket zou je kunnen bekijken of het mogelijk is een claim in te dienen bij de verhuurder voor vervanging van de planten of huurverlaging aan te vragen bij de Huurcommissie.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zou wel moeten maar mijn ervaring is dat woningbouwverenigingen erg laks zijn en zo min mogelijk doen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dankjewel voor de tip, ik ga morgen contact opnemen met het juridisch loket!
Pieter2011
5 jaar geleden
Succes! Ik denk dat ze naar de Huurcommissie zullen verwijzen. Zie b.v.:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0ahUKEwibsJflpuPaAhUBZVAKHWpVBcIQFggyMAE&url=https%3A%2F%2Fwww.huurcommissie.nl%2Fdata%2For_files%2FZKN-2016-003945.pdf&usg=AOvVaw25kgymVbYQf5ZM3h3YJ4U6
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deze link is ten onrechte gebruikt: http://woningwet2015.nl/kennisbank/daeb/leefbaarheid/zorgplicht De hier bedoelde zorgplicht is voor overlast van buitenaf door buren en omgeving, niet de overlast die hier mogelijk door eigen toedoen is ontstaan. In deze link geef je exact aan waar het probleem zit en dat is niet bij de verhuurder: https://www.infomil.nl/onderwerpen/lucht-water/handboek-water/activiteiten/lozen-afvloeiend/zorgplicht/ Met name deze zin: "Het hemelwater wordt afgevoerd naar het oppervlaktewater of wordt in de bodem geïnfiltreerd. " Als de bewoner van het pand voor betegeling van zij tuin kiest en een verkeerde grondbewerking waardoor het water niet weg kan is het de verantwoording van de bewoner en niet de verhuurder.
Pieter2011
5 jaar geleden
@theod
Je hebt helemaal gelijk dat het zorgplicht-verhaal en de bijbehorende link hier niet van toepassing zijn.
De link naar infomil is zeker relevant. Daarin staat dat de eigenaar van het terrein waarop het hemelwater valt primair verantwoordelijk is voor de afvoer. Wel verschillen we van mening over de vraag wie het probleem moet oplossen. De exacte feiten en omstandigheden ken ik niet, maar ik ga uit van de info die bij de vraag staat. Daar lees ik niet dat de huurder de bestrating heeft aangelegd.
In mijn antwoord ga ik er vanuit dat de tuin door de verhuurder is opgeleverd zoals de foto laat zien.
De woningbouw is niet verplicht tot aanleg drainage.
Verder zie ik veel tegels die het hemelwater opvangen, dat is ook een oorzaak.
Je kunt zelf een slang aanleggen vanuit tuin naar afvoerput
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Qua oppervlakte (schuur niet meegerekend) is iets meer dan de helft van de tuin, tegels. Bijna de helft bestaat uit tuin.
En zoals je ziet loopt het water in de tuin ook niet weg, het blijft dagen staan...
Tuin al opgehoogd, zand er doorheen gespit zodat het beter door zou moeten lopen maar het lijkt wel alsof het water echt niet weg zakt of weg stroomt.
Pieter2011
5 jaar geleden
Corporatie is verplicht ervoor te zorgen dat je een tuin kunt gebruiken waarvoor die bedoeld is. Daar betaal je ook huur voor.
Dit is geen gebrek van bouwtechnische aard.

Hiervoor bent u zelf verantwoordelijk, het is normaal onderhoud van de tuin, Blijkbaar is er door de jaren heen de ondergrond ingeklonken en is die laag niet meer of slecht doordringbaar voor water.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Pieter2011
5 jaar geleden
Met normaal onderhoud heeft dit niets te maken. Het is duidelijk dat de drainage te wensen overlaat, waardoor je een deel van de tuin niet als zodanig kunt gebruiken. In de huurprijs is ook het gebruik van de tuin inbegrepen. Daar betaal je huur voor, niet voor een modderpoel. Zie ook https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0ahUKEwibsJflpuPaAhUBZVAKHWpVBcIQFggyMAE&url=https%3A%2F%2Fwww.huurcommissie.nl%2Fdata%2For_files%2FZKN-2016-003945.pdf&usg=AOvVaw25kgymVbYQf5ZM3h3YJ4U6
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Lees is goed het door jouw geplaatst artikel. Het gaat daar om een nieuwbouw project waar aangetoond kan worden dat de afwatering totaal onvoldoende is en de verhuurder zelfs toegeeft dat de afwatering nog niet volledig is. Zou mooi zijn als je je tuin volstort met beton met in het midden een kuil zou de verhuurder aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de afvoer van het regenwater.