Waar moet ik op letten bij een bezichtiging om te weten of de verhuurder betrouwbaar is?

De betreffende verhuurder heeft geen recensies, een lege facebook pagina en een karige linkedin pagina. Maar wel een goed uitziende website. De huurprijs is redelijk en de communicatie verliep erg snel en soepel. Ik twijfel toch, door het bovenstaande, of het allemaal klopt. Ik heb bepaalde kvk uitreksels via internet aangevraagd en daaruit blijkt dat het huis op de naam van (vermoedelijk) zijn vrouw staat. Wat kan ik tijdens de bezichtiging doen/vragen om erachter te komen of het een betrouwbare vastgoed verhuurder is?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (1)

Gaat het om zelfstandige woonruimte of om kamerverhuur? In het eerste geval zijn er veel meer wettelijke zekerheden ingebouwd dan bij het huren van een kamer. Zo mag een kamerverhuurder allerlei aanvullende eisen stellen, b.v. dat huisdieren of logees niet zijn toegestaan. Bij zelfstandige woonruimte mag dat niet.
Tweede belangrijke vraag: is de verhuurder eigenaar van de woning of treedt hij op als bemiddelaar? In het laatste geval kun je je, bij problemen of conflicten, niet bij hem terecht maar krijg je automatisch te maken met de eigenaar van het pand.

Via het kadaster kun je nagaan wie de eigenaar van de woning is. Wat de betrouwbaarheid van de verhuurder betreft, zou je contact kunnen opnemen met de gemeente en/of de Woonbond en eventueel de Huurcommissie. Dat zijn de organisaties die weten of er veel klachten over de verhuurder bekend zijn. En vergeet niet zijn naam even door de zoekmachine te halen! Heb je trouwens al naar de naam van de website (+klachten over) gezocht? Verder is het verstandig om vooraf de huurovereenkomst op te vragen en kritisch te kijken naar de inhoud. En mocht je overwegen te gaan huren, maak dan vooraf, samen met de verhuurder, een kritische rondgang door de woning en noteer alles wat niet in orde is.