Hoe kan ik mijn verkeerde adreswijziging herstellen?

Ik ben in de zomervakantie verhuisd en ik ben toen vergeten mijn adreswijziging door te geven aan de gemeente. Ik heb dit 3 maanden later doorgegeven maar het probleem is dat ik bang ben dat ik straks mijn uitkering voor de 3 maanden dat ik nergens ingeschreven stond, moet terugbetalen. Bij de gemeente willen ze dit niet veranderen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als je geen adreswijziging doorgeeft, blijf je gewoon op je oude adres ingeschreven staan, dus dat je nergens ingeschreven stond, kan niet.
LeonardN
6 jaar geleden
+JanJ Op zich is het heel makkelijk in Nederland. Nadat je verhuisd bent ga je naar de nieuwe gemeente en geef je aan dat je nu daar woont. De nieuwe gemeente licht de oude gemeente in en klaar is kees.
ronron1212
6 jaar geleden
Wat je later hebt gedaan kan je niet meer herstellen.

Antwoorden (1)

Na verhuizing moet je zelf binnen 5 dagen je nieuwe adres doorgeven bij de gemeente. Pas als jij je nieuwe adres doorgeeft, wordt je van het oude adres uitgeschreven. Het is dus niet zo dat je 3 maanden nergens ingeschreven stond. Je hebt 3 maanden ingeschreven gestaan op een adres waar je niet woonde. De gemeente kan je een boete van €325,00 opleggen voor het te laat doorgeven van je adres. Je adreswijziging met terugwerkende kracht laten ingaan is niet mogelijk, bij geen enkele gemeente.

Of dit ook gevolgen heeft voor je uitkering is zo niet te zeggen. Dat ligt o.a. aan het soort uitkering, van wie je die krijgt (van gemeente of van uwv) en of je voor en/of na verhuizing samenwoonde of alleen. In geval van een bijstandsuitkering kan ook daarvoor een boete worden gegeven voor het niet tijdig doorgeven van wijzigingen. Daarvoor krijg je vaak elke maand een hele vragenlijst om in te vullen en ook de vraag of je gaat verhuizen of verhuisd bent. Als jij daar maanden na elkaar 'nee' invult als het 'ja' moet zijn, is dat geen kwestie meer van vergeten maar van bewust onjuiste informatie verschaffen. De meeste gemeentes gaan daar niet lichtzinnig mee om! Daarbij is er dus ook nog een kans dat je in de praktijk nooit hebt samengewoond, maar in die 3 maanden wel stond ingeschreven op hetzelfde adres als iemand anders. Ook dat kan gevolgen hebben voor een uitkering of voor bijvoorbeeld huurtoeslag.