Mag ik het huis van mijn buurman kopen en er vervolgens één grote woning van maken?

Zijn er bepaalde regels voor het samenvoegen van huizen? Het gaat om een appartement (ik woon 2e etage).

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
41K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is kapitaalvernietiging, want twee zijn meer waard dan één grote.
Het is ook maar net hoever je wilt gaan, alleen een deur ertussen of een grote verbouwing.
Tik je het contant af, of komt er een hypotheek op? Het antwoord is ook afhankelijk van in welke gemeente je woont. Hier een paar ervaringen:
http://forum.fok.nl/topic/2248560
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het kan wel hoor, maar de vraag is of het kan daar waar je iets op het oog hebt. Dus niet zo een twee drie te beantwoorden.

Het beste antwoord

Voor het samenvoegen van twee woningen heb je toestemming van de gemeente nodig, tenzij anders is bepaald. Meestal is het wel toegestaan, mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet (die overigens per gemeente verschillend zijn). Informatie daarover kun je het beste bij Bouw- en Woningtoezicht opvragen.

Een voorbeeld. De gemeente Amsterdam meldt op haar website:
'U heeft geen vergunning nodig, als u als woningeigenaar uw woning samenvoegt met een naast-, onder- of bovengelegen woning voor eigen bewoning of voor eigen gebruik als kantoor- of praktijkruimte. Aan deze vrijstelling zijn wel voorwaarden verbonden'.

Naast de bouwkundige consequenties zijn er ook gevolgen voor (de kosten van) het beheer van het flatgebouw. Daarover zul je met de VVE moeten overleggen. Misschien zijn er in het reglement van de VVE ook nog wel bepalingen opgenomen over het samenvoegen van appartementen.

Eventueel zou je kunnen overwegen om de bestaande plattegronden zoveel mogelijk in tact te laten, zodat je de samengevoegde woningen later weer kunt splitsen en apart verkopen. In bouwkundig opzicht zijn de consequenties dan minimaal.
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kopen mag altijd. Bouwtechnisch zal het wss ook allemaal goed te doen zijn. De haken en ogen beginnen bij de overheid. Wss zal je de 2 huisnummers niet tot 1 kunnen laten smelten waardoor altijd 1 woning als 2e huis wordt aangemerkt.