een begonnen maand is die volledig verschuldigd, zelfs al vertrekt de huurder ?

huurder geeft opzeg van 3 maanden, dat eindigt op 31/10. Uiteindelijk ontvangen we sleutels van appartement op 12/11 omdat huurde geen tijd had om appartement leeg te maken .....
Kunnen we verder huur vragen voor deze periode of kunnen we voor de hele maand de huur vragen .?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.2K

Antwoorden (3)

Dat de huurder vetrokken is etc is irrelevant. Je krijgt de sleutels op 12 november, dus je betaalt huur vanaf 12 november.
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
De vraag is, zo begrijp ik, van de verhuurder, niet van een (nieuwe) huurder. De verhuurder zal geen huur betalen, maar juist huur willen ontvangen. Kan hij die vragen voor alleen de eerste 12 dagen van november of voor alle 30 dagen van november, zo is de vraag bedoeld, begrijp ik.
Inekez1
6 jaar geleden
Ik begrijp de vraag ook zoals Antoni omschrijft.
Het staat de verhuurder vrij om alleen de eerste 12 dagen van de maand november in rekening te brengen. Maar het is niet ongebruikelijk (en voor zover ik weet ook niet verboden) om de hele maand november in rekening te brengen. Mogelijk dat een rechter daar nog moeilijk over doet (mocht het zo ver komen) als dat niet van te voren (bijvoorbeeld in het huurcontract) is gemeld. Je hebt sowieso recht op 12/30 deel van de maandhuur.

Wat overigens niet is toegestaan, is een opzegtermijn van 3 maanden hanteren voor de huurder, als de huurbetaling per maand geschiedt. Een huurder heeft altijd een opzegtermijn gelijk aan de betalingstermijn. Vindt de huurbetaling plaats per maand, dan geldt ook een opzegtermijn van 1 maand voor de huurder. Voor de verhuurder gelden wel langere opzegtermijnen en allerlei aanvullende voorwaarden.

Dat lijkt voor de huurder die nu is vertrokken niet meer van toepassing. Maar niemand gaat 3 maanden dubbele huur betalen. Met een opzegtermijn van 1 maand kun je eerst een vervangende woning zoeken en pas als je die gevonden hebt en weet wanneer je daarvan de sleutel krijgt, je oude huurwoning opzeggen. Met een opzegtermijn van 3 maanden zou de vertrokken huurder aannemelijk kunnen maken dat hij eerst de huur heeft opgezegd en daarna een andere woning moest zien te vinden. Als dat de oorzaak is van de te late oplevering, dan is enige coulance van de verhuurder wel op zijn plaats.
6 jaar geleden
Gewoonlijk wordt de huur per maand betaald en moet deze voor de 1e van de maand betaald zijn, iedere maand.

Zodra er sprake is van verhuizen krijg je een probleem: dubbele huur betalen voor de huurder en soms geen huur ontvangst door de verhuurder, wanneer er nog geen nieuwe huurder is.

Begrijpelijk is dan ook dat de huurder zo snel mogelijk wil vertrekken (dubbele huur), maar dat lukt niet een ieder. Overleg met de verhuurder kan dan helpen om gezamenlijk tot een oplossing te komen.

Een redelijke oplossing zou kunnen zijn om de te laat vertrokken huurder de halve maand te laten betalen, dus t/m de 15e van de maand.

"Per wanneer
De huur kan per de 1e van de maand worden opgezegd, tenzij in het huurcontract iets anders is afgesproken. Bij sommige verhuurders kan bijvoorbeeld ook per de 15e van de maand, of per ‘iedere dag van de maand’ worden opgezegd. Kijkt u dit na in uw huurcontract." (bron)