Mag mijn verhuurder een afzuigkoker in mijn dakterras maken?

Op dit moment woon ik in een klein appartementje in Utrecht. Daarbij heb ik een balkon/dakterras van ca. 15m2 bovenop het appartementje van mijn onderburen. Echter, mijn onderburen hebben een 'vochtprobleem' in hun badkamer, recht onder mijn dakterras, omdat er geen mogelijkheid tot ventileren is. Beide appartementen zijn van dezelfde verhuurder.

De verhuurder en een aannemer kwam kort geleden het probleem inspecteren en kwam met twee mogelijke oplossingen.

1. Een horizontale ventilatiepijp/kapje aan de zijkant van het pand naar buiten (steekt dan wel iets de tuin in van de buren (niet van dezelfde verhuurder).

2. Een verticale ventilatiepijp/schacht door mijn dakterras heen.

Mijn vraag gaat over de tweede mogelijke oplossing van de verhuurder. In hoeverre mag hij besluiten om zoiets door mijn dakterras heen aan te leggen? Wat zijn mijn rechten als huurder? Of valt dit onder noodzakelijk onderhoud of zoiets? Ik voel er weinig voor om een stuk dakterras af te moeten staan voor zo'n constructie.

(in de bijgevoegde afbeelding zie je de doorsnede van ons huis. De badkamer heeft ook een buitenmuur, maar die is dus aangrenzend aan iemand anders zijn tuin)

Groet,
Tom

Picture for question
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
Inekez1
6 jaar geleden
"Ik voel er weinig voor om een stuk dakterras af te moeten staan voor zo’n constructie."
Het is maar een badkamerafvoer, hè? Dat is op jouw dakterras 1 pijpje van 10 of 15 cm doorsnee, met regenkapje erop misschien 20 cm. Als ze dat netjes aan de rand van je dakterras plaatsen, kost het je qua oppervlakte minder dan 1 stoeptegel. Plantje ervoor en je ziet er niks van.
Antoni
6 jaar geleden
Ja, de omvang van zo'n pijpje lijkt mij persoonlijk ook niet echt een probleem te vormen. Ik zou me overigens wel enige zorgen maken over geluidsoverlast vanuit de badkamer/het appartement van de buren via het ventilatiepijpje. Ik weet niet of die overlast in de praktijk groot is, maar zou het wel van tevoren proberen na te gaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Laat je niet afschepen met logica van de kouwe grond als "ja, want het is zijn huis". Of "ja, want hij moet een vochtprobleem van een andere huurder oplossen". Als het zo werkt, mag die verhuurder dus ook een pijp door je woonkamer aanbrengen, en bij een flat door alle verdiepingen boven het probleem. Een verhuurder mag noodzakelijk onderhoud verrichten, dat is idd een wetsartikel. Maar het slaat op de werkzaamheden zelf, niet op het veranderen van woning om een andere woning te verbeteren. In dit geval zou het dus kunnen gaan om bouwvakkers toegang te geven om iets aan te leggen. Gewoon even deskundig advies vragen, bijv. een huurdersbelangenorganisatie, een bureau voor rechtshulp, of op een forum als Tros Radar. Een pijpje meer of minder maakt wel degelijk uit als het van 0 naar 1 gaat. Dat er ook mensen zijn die het geen punt zouden vinden is niet relevant. Mogelijk wel relevant is, of het dakterras in de huurovereenkomst al een terras was. Als het een plat dak was, en niet voorkomt in de overeenkomst, en ook niet door de verhuurder tot terras gemaakt met een verhoging van de huur, kan dat de zaak veranderen.
Het op te lossen probleem kan op meer dan 1 manier, en wellicht ook op meer dan 2. Bovendien heeft die verhuurder het waarschijnlijk zelf gecreëerd: een badkamer zonder afvoer krijgt vochtproblemen, dat had hij eerder kunnen bedenken. Wat is de volgorde? Badkamer (laten) bouwen, huurverhoging voor de (volgende) benedenburen, en dan de goedkoopste oplossing kiezen? Dat (laten) tussen haakjes is omdat ik niet weet of de verhuurder zelf aan het beunhazen geslagen is, of daar beunhazen voor ingehuurd heeft. Een dakterras is niet zomaar een dak waar een huurder toestemming heeft om daar te recreëren. Je moet niet over een pijpje kunnen struikelen, je kunt aansprakelijk gesteld worden als je met de hogedrukspuit per ongeluk water in die badkamer spuit waar de tegels met behangplaksel aan de muur zitten (die kans is er - bij zo'n doe-het-zelf amateur), je was wordt vochtig ipv droog, en reken maar dat de boel een aantal keren opnieuw open moet

Antwoorden (1)

ja dat mag hij doen het is zijn huis en hij moet ook voor de vocht problemen van de beneden huurders zorgen en een pijp zo maar bij de buren uit laten komen mag niet
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat het "zijn huis is", is geen argument. De verhuurder mag ook niet ineens de keuken er uithalen of een muur slopen als ik hier huur. Dat ondergelegen woonruimte en mijn woonruimte van de zelfde eigenaar zijn, betekent niet dat ik niet dezelfde rechten heb als een buurman die bij een ander huurt lijkt me.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja want het is zijn huis? Zo werkt het niet in het echt, er staat van alles in het Burgerlijk Wetboek dat net even ingewikkelder is, en er is jurisprudentie over. Een pijp die bij de buren in de tuin uitsteekt mag inderdaad niet zomaar(!), maar dat is niet omdat die tuin niet zijn eigendom is. Wat op een erfgrens wel en niet mag is bij wet geregeld, en dat is niet samengevat met: "Je mag als eigenaar doen wat je wilt, ook al tast dat het woongenot van huurders aan, maar als je buitenmuur grenst aan een tuin van iemand anders, mag je helemaal niks doen veranderen aan die muur"
Een kapje aan de zijkant mag doorgaans wel als de tuin begrensd wordt door de buitenmuur van een ander huis. Maar misschien heeft hij al gelazer met die buren gehad bij een klusje van niks aan die buitenmuur, of is 'ie gewoon sociaal gestoord en durft dat niet te vragen. Helemaal van deze wereld lijkt hij me niet. Nog een geluk dat het ventilatie is vanaf de begane grond. En geen badkamer op de bovenste verdieping en dan later pas op het idee komen dat een bad ook weer leeg moet. Die eigenaar heeft een probleem veroorzaakt door huis te verhuren met een badkamer zonder ventilatie. Misschien heeft hij andere talenten dan huizen beheren en verhuren.