Als je een huis gaat kopen mag je dan de schade en dingen die jou niet bevallen als argument meenemen in de onderhandelingen over de verkooprijs?

Ik heb een huisje gezien die ik wel wil kopen alleen is er wat schade aan de muur en is er een kookeiland die ik eigenlijk niet wil. Kan ik bij de onderhandelingen zeggen dat ik de verkoopprijs wil laten dalen zodat ik de schade van de muur zelf kan betalen? datzelfde geldt voor de kookeiland, die wil ik niet.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
ronron1212
6 jaar geleden
Je mag van alles maar jij bepaald niet of het huis aan jou verkocht wordt.
ronron1212
6 jaar geleden
https://www.eigenhuis.nl/eigen-huis-kopen?gclid=CL7Qx9uSgdQCFXMo0wody4QB7Q
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Allerlei zaken afkraken om de prijs omlaag te krijgen vind ik niet netjes.
Je wilt een huis hebben of niet, als je het wilt ga je onderhandelen en probeer je de prijs middels loven en bieden omlaag te krijgen, maar je hoeft daarbij geen argumenten noemen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@faelsendoorn, u mag alles wat u niet bevalt in een toekomstige koopwoning als argument gebruiken om de vraagprijs te drukken.
De verkoper kan uw argumenten gebruiken om u zo snel mogelijk buiten de deur te zetten als het bedrag van de daling van uw aanbod hoger ligt dan de kosten voor het verhelpen van de muurschade.
SimonV
6 jaar geleden
"Buiten de deur zetten" lijkt me geen verstandig actie van de verkoper. Hij kan zeggen dat hij zelf de muur herstelt en dat de prijs daarom gelijk blijft.
Wel van belang is dat je weet hoe reëel de vraagprijs is. Als deze onder de marktwaarde ligt, zal onderhandelen veel minder zin hebben.
En onderhandelen over een huis in bijvoorbeeld Amsterdam heeft momenteel weinig zin: voor jou tien anderen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
meneer @SimonV, met buiten de deur zetten wordt door mij gemeend: de onderhandeling verbreken. De woningmarkt is heden in Nederland en in België aantrekkelijk, de verkoper kan kiezen uit kopers die een beter bod doen.
Dan zal de makelaar of de verkoper de onderhandeling spoedig beëindigen.
https://www.nvm.nl/actueel/vraag%20van%20de%20week/vraagvandeweek/ph_20151130_onderhandelingen
SimonV
6 jaar geleden
"De verkoper kan kiezen uit kopers die een beter bod doen."
Dat kan, maar weet je nooit zeker. In Loppersum mag je blij zijn met elke potentiële koper.
Ikzelf zou met deze koper blijven onderhandelen totdat duidelijk wordt dat de minimale verkoopprijs niet gehaald kan worden.

Het beste antwoord

Alles wat je kunt verzinnen waarvan jij vindt dat daardoor de prijs omlaag kan, mag je als argument naar voren brengen.
Als de verkoper deze argumenten steekhoudend vindt, kan dit effect hebben op de prijs.
Maar een kookeiland dat je niet wil zal weinig indruk maken: een andere koper zal dit misschien juist geweldig vinden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Veel duidelijke gebreken aan een huis zijn vaak al in een (lagere) verkoopprijs inbegrepen. Wellicht hoort de schade aan de muur daar ook bij.

Toegevoegd na 40 minuten:
Woningen.org:
"Bij het onderhandelen is het slim om met argumenten te komen waarom het huis minder waard is; het dak moet bijvoorbeeld vervangen worden of de isolatie is niet in orde. Ga hierin ook weer niet te ver want dan komt het bij de verkoper niet meer geloofwaardig over. Een paar voorbeelden / tips van argumenten die je kunt aanvoeren:
Het dak moet binnenkort vervangen worden omdat de staat niet heel goed is
Er moet weer nodig geschilderd worden
Er is niet goed genoeg geïsoleerd, er zit niet overal dubbelglas in
De keuken is al oud
De vloer(en) is/zijn oud en aan vervanging toe
De badkamer is nodig aan vervanging toe
Zo zijn er nog tal van voorbeelden te bedenken, ga zelf eerst na waarover je niet tevreden bent. Dit neemt natuurlijk allemaal kosten met zich mee, de verkoper begrijpt dit normaal gesproken ook en hierdoor heb je een goede onderhandelingspositie.
Afhankelijk van de reële vraagprijs is het verstandig een bod te plaatsen van vraagprijs minus 10%. De verkoper weet dat je serieus bent en je zit natuurlijk al meteen goed onder de vraagprijs. "