Wat zijn mijn rechten mbt spullen oude huurder weg uit mijn appartement?

Mijn buurvrouw benaderde mij een tijd geleden omdat zij weg ging uit haar appartement en dat van haar een stuk beter was dan waar ik toen zat. Eigenlijk omdat ze geld wilde zien voor een aantal verbeteringen die ze had gemaakt in dit appartement waar de huisbaas niet voor wilde betalen (was niet in overleg gedaan). Dat wilde ik niet, maar ik heb aangeboden her en der wat te helpen met sjouwen etc. Haar verhuizing was een groot fiasco, ze had niks klaar, niks ingepakt en gepland het allemaal in 1 avond te doen, wat volstrekt onmogelijk was. Consequenties waren dat ik pas in de avond kon beginnen mijn hele inboedel te verhuizen en dat ze uiteindelijk niet voor 1 mei haar spullen allemaal mee heeft genomen.

Er staat van haar nog een wasmachine en een enorm gevaarte van een soort lelijke inbouwkast, die ze mee zou nemen. Ik wil die zooi weg hebben, maar het lukt haar allemaal niet zo en ik wil haar niet nog meer helpen, want de verhoudingen zijn verstoord en het is gewoon veel moeite, want heerenhuis tweehoog. Wat zijn exact mijn rechten? Moet ik haar eerst aangetekend verzoeken haar spullen voor een bepaalde datum weg te halen of mag dit ook per email? Welke termijn is hiervoor redelijk? En welke acties kan/moet ik ondernemen als ze zich hier niet aan houdt?

Huisbaas is wel een beetje op de hoogte, maar val ik er het liefst het minst mee lastig, want die vond het allemaal al een hoop gedoe en is alleen meegegaan in de switch omdat ik dat zo graag wilde. (zeer aardige personen)

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2K
Ritsuka
6 jaar geleden
wat voor overeenkomst is er getekend over de overname van de spullen, vloer etc?
paulus811
6 jaar geleden
Zet de zooi op straat en app een foto aan de gewezen buurvrouw.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als er niks op papier staat zou ik net zoals Paulus zegt het gewoon op straat kwakken of gratis op te halen op marktplaats zetten.
Straks heb je net als ik jaren terug dat je na 2 jaar nog met die zooi op zolder zit... Ik heb t gratis op marktplaats gezet en was zo weg.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou wel voorzichtig zijn met weggooien of verkopen. In juridische zin is buurvrouw nog steeds eigenaar van de goederen.
Ik moet zeggen dat de jurisprudentie over dit onderwerp niet bijster consistent is. Het is nogal een grijs gebied. Je doet er goed aan om haar inderdaad per aangetekende brief in de gelegenheid te stellen de spullen op te halen. Een termijn van 6 weken lijkt me redelijk en dan zit je ook veilig. Als ze dan niet reageert, heb je in ieder geval je best gedaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jouw huisbaas is degene die je moet aanspreken, hij heeft niet 'leeg en ontruimd opgeleverd' zoals dat hoort. Dat jij toevallig bij die verhuizing betrokken was zegt niks over zijn plichten. Dus ik zou dit opnemen met je verhuurder.

Antwoorden (1)

Jouw huisbaas is degene die je moet aanspreken, hij heeft niet ‘leeg en ontruimd opgeleverd’ zoals dat hoort.

Dat jij toevallig bij die verhuizing betrokken was zegt niks over zijn plichten.

Dus ik zou dit opnemen met je verhuurder.