Als er een woningtekort is voor studenten in Nederland, waarom zijn er dan zo weinig vastgoedprojecten die deze markt aanspreken?

Denk bijvoorbeeld aan gemiddelde studenten die €450 euro kale huur per maand kunnen betalen, die zijn er namelijk in overvloed. Waarom zoveel vraag maar geen aanbod?

Toegevoegd na 40 seconden:
*weinig aanbod

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
ronron1212
7 jaar geleden
Grond prijzen en de bouw, vergunningen kosten veel geld en dat is direct de begrenzing door de lage huur opbrengsten.

Antwoorden (1)

Zowel commerciële partijen als sociale verhuurders staan, op z'n zachtst gezegd, niet te trappelen om studentenhuisvesting te realiseren, omdat de exploitatiekosten van zulke projecten doorgaans extreem hoog zijn.

In de praktijk is het zo dat studenten graag een feestje vieren en het niet zo nauw nemen met o.a. hygiëne en geluidsoverlast. Gevolg: verhuurders krijgen met veel klachten te maken die moeten worden opgelost/verholpen. De gemiddelde keuken in een studentenflat moet al na enkele jaren worden vervangen, terwijl de afschrijvingstermijn normaal 25 jaar bedraagt. Het aantal reparaties van b.v. kapotte deuren en keukenkastjes, gebroken ruiten en brandschades, liggen veel hoger dan gemiddeld. Verzekeren is niet of nauwelijks mogelijk tegen een betaalbare premie.
En als het op betalen aankomt, valt er bij studenten weinig te halen. Dan is er ook nog het probleem dat het aantal mutaties (en de bijbehorende kosten) extreem hoog is en het een hoop moeite kost om studenten, bij beëindiging van hun studie, hun kamer uit te krijgen. Kortom, studentenhuisvesting is vrijwel nooit rendabel.