Wat voor regels zijn er bij een koophuis met bedrijfsbestemming?

Is een KVK nummer genoeg , en zijn er ook andere regels of kosten? Maw. mag je er gewoon wonen, mag je het huis gewoon kopen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
43.5K

Antwoorden (2)

Welke regels er precies gelden verschilt per soort bedrijfsbestemming en ook per gemeente. Soms is het mogelijk de bedrijfsbestemming om te laten zetten naar burgerwoning, maar dat is slechts zelden mogelijk.

In geval van woning met agrarische bedrijfsbestemming is het bijvoorbeeld wel verplicht om echt een werkend agrarisch bedrijf te hebben, wat ook financieel zoden aan de dijk moet zetten. Een beetje hobbyboeren naast een betaalde baan elders is dan niet toegestaan.

Ook op een bedrijventerrein gelden dergelijke eisen. Laat je hier goed over informeren bij de gemeente en via de makelaar. Tenminste, als je de intentie hebt werkelijk zelf een bedrijf te runnen dat past binnen het geldende bestemmingsplan. Anders heeft het weinig zin te zoeken naar een woning waar je uiteindelijk niet mag wonen.

Ook de truc om een bedrijfje te beginnen en dat na een paar jaar weer te beëindigen, is al eerder bedacht. Je zult niet de eerste zijn die alsnog wordt gesommeerd de woning weer te verkopen en te verkassen naar een burgerwoning. Enerzijds heeft dit te maken met het feit dat het perceel dat geschikt is voor bedrijfsvoering ook gebruikt moet worden voor bedrijfsvoering, en anderzijds heeft het er ook mee te maken dat bedrijven van de buren op een bedrijventerrein aan bepaalde milieu- en omgevingseisen moeten voldoen die wettelijk niet samengaan met burgerwoningen. Er mag alleen gewoond worden in een 'overlastzone' als de bewoner zelf ook een dergelijk bedrijf heeft en dus de overlast (geluid, stank, groot verkeer) niet als overlast ervaart.
7 jaar geleden
Kopen mag je altijd, maar het is de vraag of je er ook in mag gaan wonen. Een pand met een bedrijfsbestemming is juridisch geen woning, dus daar mag je niet wonen.
Mocht je doelen op een woning bij een bedrijf, een bedrijfswoning, ook dan zijn er beperkingen. Dan mag je er immers slechts wonen als je voor dat bedrijf werkt.
Een derde mogelijkheid is dat je doelt op een woning waarin het tevens is toegestaan een bedrijf uit te oefenen. Bijvoorbeeld een winkel, kantoor of kapsalon. Daar mag je gewoon in wonen, en dan is het niet verplicht om dat bedrijf uit te oefenen. NB: je mag echter niet zomaar de bedrijfsruimte bij je woning trekken. Bijvoorbeeld van de winkel je woonkamer maken.
In alle gevallen: ik zou erg voorzichtig zijn. Ga vooral eerst even bij de gemeente langs om je goed te laten informeren. En geloof niet alles wat de makelaar zegt.