Hoe kom ik in aanmerking voor een sociale huurwoning als ik geen baan heb maar wel genoeg inkomen per maand en ook spaargeld heb?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
7 jaar geleden
Als je geen baan hebt, hoe heb je dan inkomen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien begrijp ik de vraag niet, want ik zie het probleem niet. Er zijn zoveel mensen die geen baan hebben. Er wordt gevraagd om een inkomstenverklaring, geen loonstrook. (En soms dat nog niet eens.)

Antwoorden (1)

Om je inkomen vast te stellen kan een woningcorporatie vragen naar je laatste salaris- of uitkeringsstrook(jes), je laatste (voorlopige) aanslag Inkomstenbelasting of een inkomensverklaring van de belastingdienst. Op basis van die gegevens bekijkt de corporatie of je voor een sociale huurwoning in aanmerking komt. Zie bron.

De inkomenseisen kunnen per gemeente verschillend zijn. Meestal kun je daarover informatie vinden op de website van de woningcorporatie of gemeente. Hier vind je b.v. de inkomenseisen van een Amsterdamse corporatie:
https://www.rochdale.nl/fileadmin/user_upload/Beeldmateriaal_corporate/5._contentafbeeldingen/Passend_toewijzen.pdf
Daarnaast moet je soms ingeschreven staan bij Woningnet of een vergelijkbare instelling: http://www.woningnet.info/KlantTypen/Woningzoekenden
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
...en dan kan je, net als in het midden van het land, nog 8-10 jaar moeten wachten.